Com Hem utser Anders Nilsson till ny VD och Jon James till COO

Det står nu klart att det blir Anders Nilsson, idag Executive Vice President för Commerce & Services hos mobiloperatören Millicom (Stockholmsbörsen: MIC), som blir ny VD för Com Hem. Com Hem har också utsett Jon James som senast kommer från Virgin Media, till Chief Operating Officer (”COO”). Com Hems avgående VD Tomas Franzén lämnar företaget den 6 mars 2014.

Anders Nilsson har en gedigen bakgrund inom media- och telekomindustrin. Han har tillbringat 20 år i olika toppositioner inom Modern Times Group, bland annat som VD för företagets svenska TV- verksamhet och VD för Online-divisionen.

Jon James, som nu tillträder rollen som COO på Com Hem, kommer senast från den brittiska operatören Virgin Media där han har lett företagets bredbands- och tv-affär och även haft rollen som Group Strategy Director. Jon har 20 års operativ och strategisk erfarenhet inom media- och telekomindustrin.

Utnämnandet av Anders och Jon markerar den andra och tredje seniora utnämningen inom Com Hem inom bara några månader efter det att Andrew Barron utsågs till arbetande styrelseordförande i december 2013. Andrew kom senast från en roll som COO inom Virgin Media.

- Det är med stor glädje jag välkomnar Anders och Jon till Com Hem. Jag har arbetat med båda och vet att det här är två mycket erfarna chefer som kommer att bli utmärkta ledare för företaget. Com Hem är inne i en spännande fas där vi kommer bygga vidare på den senaste tidens utveckling för att fortsätta generera en hållbar och lönsam tillväxt för bolaget, säger Andrew Barron, arbetande styrelseordförande Com Hem och fortsätter

- Jag vill tacka Tomas för hans hårda arbete. Tomas har i hög grad bidragit till att Com Hem idag är det framgångsrika företag det är och jag önskar honom all lycka i framtiden.

Sedan företaget förvärvades av BC Partners 2011 har Com Hem lanserat TiVo på den svenska marknaden, sålt 38 000 TiVo-abonnemang och därmed nått 6 procent av kundbasen för digital-tv tre månader efter lansering, nyligen redovisat ett rekordhögt antal bredbandskunder med 558 300 kunder, en ökning med 2,8 procent från fjärde kvartalet 2012, liksom annonserat uppköpet av Phonera Företag AB för att öka tillväxttakten i sin nya företagssatsning.

- Jag är väldigt glad över möjligheten att bli VD på Com Hem och ser fram emot att använda min erfarenhet från den svenska´mediebranschen och hjälpa företaget i sin fortsatta tillväxt. Com Hem är ett företag som står väl rustat för framtiden på en starkt konkurrensutsatt marknad, inte minst tack vare de initiativ och satsningar som ägt rum under den senaste tiden, säger Anders Nilsson, ny VD för Com Hem.

- Det ska bli roligt att börja jobba på Com Hem, företaget är inne i en spännande period. Jag ser verkligen fram emot att fortsätta driva företagets verksamhet framåt tillsammans med teamet på Com Hem, säger Com Hems nye COO Jon James.

• anders nilsson
  • jon james
  • tomas franzén
  • comhem
  • bc partners
  • andrew barron

Com Hem är en av Sveriges ledande leverantörer av tv, bredband och telefoni. Cirka 37 procent, närmare 1,78 miljoner, av Sveriges hushåll är anslutna till Com Hems nät och har tillgång till marknadens bredaste tv-utbud. Com Hem erbjuder prisvärda, högkvalitativa och kompletta tjänster för tv, bredband och fast telefoni till privatpersoner och företag. Sedan oktober 2013 levererar Com Hem tv-tjänsten TiVo som enda aktör på svenska marknaden inklusive appen TiVoToGo™ som gör att Com Hems kunder kan titta på tv var de vill genom sin läsplatta och telefon. Com Hem grundades 1983, har cirka 950 anställda, huvudkontor i Stockholm och kontrolleras av BC Partners. För mer information, gå till www.comhem.se.