Ny mediestruktur växer fram

- Jag vill stärka motkraften till dagens urbaniseringspolitik. Politikerna måste vakna, Den lokala demokratin måste erövras på nytt!

Det säger Lotta Gröning, journalist och debattör som på lördag väljs till ordförande för Community Media Sweden, en paraplyorganisation för Riksförbundet Öppna Kanaler i Sverige (RÖK) och Närradions Riksorganisation (NRO).

På lördag (11/4) samlas 50-talet representanter för de två riksorganisationerna i Uppsala och bildar Community Media Sweden (CMS). Det finns i dag 25 Öppna Kanaler i landet, varav RÖK organiserar flertalet, och ca 100 närradiostationer som drivs ideellt varav NRO organiserar ett flertal, ca 60 stycken.-Vi har pratat om detta i många år, äntligen blir det verklighet, säger ordförande för RÖK, Mathias Persson och poängterar att den nya organisationenskall arbeta för ett redaktionellt kultur- och demokratistöd

• CMS vill att stödet går till de som har en allmänpolitisk och demokratisk opinionsbildning som den viktigaste uppgiften.
  • CMS vill att det redaktionella kultur- och demokratistödet i första hand går till lokala verksamheter; bl a för att säkra den lokala kultur- och samhällsbevakningen.

Ordföranden för NRO, Lars-Erik Backström hoppas på ett utökat samarbete mellan de lokala radio-och tv-stationerna.
-Ja, och en ny struktur för fortbildning av aktiva medborgarjournalister i särskilda s.k. Mediacenter. Det blir allt viktigare att medborgarna förstår hur media fungerar, inte minst när det gäller information via internet, säger Backström.

Lotta Gröning tror att en nysatsning på de lokala radio-och tv-kanalerna kan vitalisera den lokala demokratin, inte minst när det gäller integrationsfrågorna och den lokala bevakningen.
  -Möjligheterna är stora , inte minst nu när integrationsfrågorna måste upp på bordet och antalet journalister ute i landet blir färre och mediehusen allt mer koncentrerade och likriktade, säger Lotta Gröning.
./.
Lotta Gröning, info@communitymedia.se
Presskontakt: Gunnar Vagerstam, +46705917789 info@communitymedia.se
www.communitymedia.se

• inflytande
  • demokratistöd
  • kulturstöd
  • lotta gröning
  • gunnar vagerstam
  • mathias persson
  • lars-erik backström
  • öppna kanalen
  • närradions riksorganisation
  • rök
  • nro
  • community media sweden
  • urbanisering
  • uppsala
  • lokalt inflytande
  • lokal demokrati

Bildas 11 april 2015 av Riksförbundet Öppna kanaler i Sverige (RÖK) och av Närradions Riksorganisation (NRO)Community Media Sweden (CMS). I Sverige finns det ca 25 lokala tv-stationer och 100 lokala radiostationer (närradio) som drivs icke-kommersiellt. Finansiering sker genom ideellt arbete och medlems- och sändaravgifter.