De blev Karlstadsmästare i programmering

Bilden: Det vinnande laget -  Ingrid Kärrsgård, Markus Larsson och Onur Jadermark - jublar över vinsten. Här tillsammans med tävlingsarrangören Stefan Alfredsson. Foto: Karlstads universitet

Ingrid Kärrsgård (Sogeti), Markus Larsson (Kvadrat) och Onur Jadermark (Sogeti) är Karlstadsmästare i programmering. Sju lag deltog och tävlade om äran och titeln när Datavetenskap vid Karlstads universitet arrangerade tävlingen i lördags (4 oktober).

Klockan 15.45 den 4 oktober var stämningen i en av datasalarna på Karlstads universitet lågmäld och spänd. Sju lag med deltagare från universitetet och näringslivet satt fokuserade runt varsin dator för att lyckas lösa ytterligare en uppgift innan tidsgränsen var nådd.

"Det har varit väldigt kul", sa Ingrid Kärrsgård, IT-konsult på Sogeti och en av deltagarna i det vinnande laget. "Det är bra hjärngymnastik och det är roligt att tävla. Det är lite som att skriva tenta och det är inte ofta man sitter fokuserad på det sättet under så lång tid längre".

Mellan klockan 11-16 satt sju lag, med max tre deltagare per lag, fokuserade och löste programmeringsuppgifter. Lagen fick elva likadana uppgifter och det lag som löste flest uppgifter vann. Det vinnande laget bestod av Ingrid Kärrsgård, Sogeti, Onur Jadermark, Sogeti och Markus Larsson, Kvadrat.

"Jag deltog för andra året och även förra året var jag med i det vinnande laget", berättade Markus Larsson, IT-konsult på Kvadrat. "Man vinner ära och jag har även använt i mitt CV att jag är Karlstadmästare i programmering. Jag vill gärna vara med nästa år och hoppas på den här konstellationen även då".

"För mig var det första gången att delta", sa Onur Jadermark, IT-konsult på Sogeti. "Det är lite av en tradition på företaget att delta i tävlingen".

Tävlingsuppgifter

Varje programmeringsuppgift består av ett problem som ska lösas genom att skapa ett program. Till problemet får deltagarna input och för att få uppgiften godkänd ska programmet leverera ut specifik information.

Exempel på ett problem som deltagarna skulle lösa var att räkna ut antalet kvadrater i en bild för att hjälpa en person att delta i en tävling. När deltagarna skapat ett program som levererat rätt svar så godkändes uppgiften.

Ingår i svenska och nordiska mästerskapen

Karlstadmästerskapen i programmering ingår som en del av det svenska och nordiska mästerskapet i programmering. Det innebär att samtidigt som man tävlar i Karlstad sitter det andra lag på ett antal orter/universitet runt om i Norden som försöker lösa samma uppgifter inom samma tidsram. Det vinnande laget i Karlstad kom på plats 42 av totalt 250 lag som deltog i hela Norden.

Tävlingen är öppen för alla, såväl studenter som yrkesverksamma. Studentlag har även möjlighet att kvalificera sig till en regionfinal dit många universitet från nordvästra Europa skickar lag. I år går regionfinalen i Linköping. Från regionfinalen kan man kvalificera sig vidare till världsfinalen som går i Marrakech, Marocko.

"För tredje året i rad arrangerar vi på datavetenskap vid Karlstad universitet Karlstadmästerskapen i programmering. Vi vill öka intresset för programmering genom att ge deltagarna en chans att mäta sina kunskaper med andra", sa Stefan Alfredsson, studierektor vid Institutionen för matematik och datavetenskap samt tävlingsarrangör.

Här får deltagarna möjlighet att mäta sig med andra tävlande från Karlstad men också från övriga lärosäten i Sverige och Norden, som till exempel KTH, Chalmers och Linköping.

"För varje år får vi fler lag, som placerar sig bättre och bättre på de nordiska resultatlistorna, även om det ännu är en bit kvar till toppen. Vi hoppas förstås att trenden håller i sig framöver. Ambitionen är att fortsätta denna årliga tradition och förhoppningen är att få ett lag som kvalificerar sig till regionfinalen".

• it-utbildning karlstad