"Compare-projekt skapar svensk-norska affärs- och samarbetsmöjligheter"

Compares samarbetsprojekt ISIS (IT och Säkerhet i Inre Skandinavien) bidrar till att knyta svensk-norska kontakter som skapar affärs- och samarbetsmöjligheter. Det bekräftar Roberto Söderhäll (Coromatic) och Stefan Lindskog (Karlstads universitet) efter att ha deltagit på ett ISIS-seminarium.

Både Roberto Söderhäll och Stefan Lindskog har deltagit på ett ISIS-seminarium i Lillestrøm 8 oktober. Och de kommer att delta på ISIS-konferensen i Karlstad 24-25 oktober - Robert som föreläsare och Stefan som deltagare vid båda tillfällena. Och de är imponerade av upplägg, innehåll och deltagare på ISIS-evenemangen:

"Det skapar nya och informella kontakter med, och det ger oss möjligheten att få presentera oss för ledande och viktiga aktörer inom området", säger Roberto Söderhäll som på seminariet i Lillestrøm och på konferensen i Karlstad presenterar DART-konceptet (Disaster And Recovery Test).

"Bra och intressanta föredragshållare som ger en bra överblick över vad som pågår inom området IT-säkerhet", säger Stefan Lindskog. "Efter seminariet i Lillestrøm har jag fått ny insikt i hur långt de kommit i Norge - och att vi i Sverige kan dra nytta av detta".

Seminariet i Lillestrøm handlade om Disaster & Recovery och hade ett 60-tal deltagare från framför allt offentliga aktörer men också från forskningsinstitut och näringsliv. Konferensen i Karlstad 24-25 handlar om Internet & Säkerhet och har hittills närmare 100-talet deltagare anmälda från både Sverige och Norge.

"Upplägg och innehåll är mycket bra i båda fallen", konstaterar Roberto Söderhäll. "Det finns en röd tråd i föredragen och det är en bra blandning av talare som belyser temat ur olika synvinklar - därför har vårt föredrag och budskap hamnat helt rätt".

Stefan Lindskog vet av erfarenhet att det ligger mycket jobb bakom och att det krävs goda kontakter för att få ihop sådana här seminarier och konferenser med denna blandning av ledande talare: "Jag är imponerad och ser ISIS-projektet som en värdefull brobyggare - inte bara mellan Sverige och Norge utan även mellan forskare, offentliga aktörer och företag som arbetar med IT-säkerhet".

ISIS (IT och Säkerhet i Inre Skandinavien) är ett norsk-svenskt samarbetsprojekt som drivs av norska Kunnskapsbyen Lillestrøm och svenska Compare Karlstad. Projektet pågår initialt fram till hösten 2014 i syfte att hitta goda exempel i respektive nätverk som kan vidareutvecklas gemensamt i kommande Interreg-projekt.

"Initialt handlar det om att inventera vad som finns och görs idag i våra respektive regioner - och samla detta till seminarier och konferenser för att knyta kontakter och skapa svensk-norska samarbetsmöjligheter", förklarar Mikael Lundström (Compare) som är projektledare för den svenska delen.

Som ett led i detta har ett seminarium om katastrofhantering och beredskap inom IT-säkerhet arrangerats i Lillestrøm (8 oktober) med ett 60-tal deltagare från forskningsinstitut, kommuner, fylkeskommuner, annan offentlig verksamhet och leverantörer.

Roar Thon från Nasjonal Sikkerhetsmyndighet inledde och avslutade seminariet. Under dagen presenterades ett antal exempel på olika angrepp som kommuner utsatts för samt goda exempel för att skydda sig och sina data.

Roberto Söderhäll från Coromatic och Petter Markhede från Combitech höll ett pass om hur man genom övning i krishantering blir bättre förberedd när det smäller till. Denna presentation kommer också att hållas på Säkerhetskonferensen i Karlstad den 24-25 oktober.

Kunnskapsbyen Lillestrøm har publicerat presentationerna från seminariet >>

• Foredrag av Trond Sundby Bærum kommune