DIGITVÄRMLAND efterlyser seminarier och kandidater till "årets bästa digitala insatser"

DIGITVÄRMLAND efterlyser förslag på seminarier när hela regionen kraftsamlar sig i Digitala Värmland onsdag 29 april 2015. Alla förslag kommer samtidigt att bedömas som kandidater till utmärkelsen "årets bästa digitala insatser" i Värmland.

Den digitala omställningen påverkar alla och skär rakt igenom samhället. Om 20 år väntas mer än hälften av alla yrken ha ersatts med digital teknik. Vad innebär det för möjligheter och hot för Värmland? Och vad kan du som leverantör av digitala lösningar bidra med?

Seminarierna ska handla om intressanta lösningar inom något av de nio områden som kommer att lyftas fram på DIGITVÄRMLAND 2015:

• Infrastruktur: Om bredband, mobiltäckning, hårdvara och annan teknik som krävs för Digitala Värmland.
  • Digital innanförskap: Om att göra Digitala Värmland möjligt och tillgängligt för alla - oavsett teknikkunskap.
  • E-tjänster & E-förvaltning: Om digitala tjänster i samhällets tjänst för bättre service till medborgarna.
  • E-hälsa: Om digitala tjänster och lösningar för bättre, mer och säkrare vård, omsorg och socialtjänst i Digitala Värmland.
  • Skola och undervisning: Om möjligheter och utmaningar i digitala tjänster och lösningar för skola och undervisning.
  • Innovationer: Om entreprenörskap och innovationer - och de digitala möjligheterna för näringslivet både som användare och leverantör.
  • E-handel: Om möjligheterna och utmaningar i Digitala Värmland när allt fler köper allt mer via nätet.
  • IT-säkerhet: Om hot och risker med digitaliseringen - och hur vi bäst skyddar oss mot detta.
  • Öppet spår: Om intressanta digitala möjligheter som inte ryms inom de andra temaspåren.

Inbjudan: Skicka in förslag till seminarier inom de olika temaspåren till DIGITVÄRMLAND senast 31 december 2014 via detta webbformulär

Kontaktperson: Jenny Brodén (Karlstads kommun) - 054 540 1228 direkt - 070 001 00 44 mobil - jenny.broden@karlstad.se

DIGITVÄRMLAND presenteras av IT-stiftelsen Compare Karlstad (som representerar mer än 100 IT-företag i regionen) i samarbete med ALMI Företagspartner, Ett gemensamt e-samhälle i Värmland, Handelskammaren Värmland, Inova, Karlstads kommun, Karlstads universitet, Landstinget i Värmland, Länsstyrelsen Värmland, Paper Province, Region Värmland och Stål & Verkstad samt Karlstads CCC med stöd av Microsoft som huvudpartner.

DIGITVÄRMLAND ska bli en årligen återkommande bred mötesplats för både leverantörer som användare av IT inom näringsliv, offentlighet och universitet i Värmland. Syftet är att lära känna varandra och tillsammans diskutera digitala möjligheter och utmaningar för Digitala Värmland - en gemensam arena för samverkan kring den regionala digitala agendan.

DIGITVÄRMLAND blir en heldag med inledande och avslutande inspirationsföreläsningar och däremellan seminarier inom ett antal temaspår med gott om tid för möten och nätverkande med föreläsare och utställare. Dagen avslutas med IT-bankett med middag, underhållning och utdelning av IT-priser som uppmärksammar och hyllar "årets bästa digitala insatser" inom olika områden.