Ung Digital Idé

Ung Digital Idé är ett projekt som drivs av Compare och elva kommuner i Värmland och riktar sig till personer mellan 16 och 35 år som vill starta företag. Projektet hette tidigare Ung Idé Värmland och drevs av Communicare. I de elva kommunerna kommer affärsutvecklare och digitala rådgivare vara på plats för kostnadsfri coaching.

Ung Digital Idé är ett samarbete mellan kommunerna och Compare. De kommuner som är med i projektet är Karlstad, Hammarö, Grums, Kil, Arvika, Eda, Årjäng, Filipstad, Forshaga, Munkfors och Torsby. Affärsutvecklare från Compare kommer vara ute i kommunerna för kostnadsfri coaching av unga idébärare, oavsett var de befinner sig i processen. Man kommer få hjälp med att utveckla sina idéer och sitt företag och få inspiration. Affärsutvecklarna i projektet har egna erfarenheter som egna företagare och entreprenörer.

En digital framtid

Eftersom världen blir allt mer digital har Compare valt att lägga på den digitala biten i projektet. Det kommer finnas digitala rådgivare på plats som kan hjälpa idébärarna och de nystartade företagen att tänka mer digitalt, utifrån de egna förutsättningarna.

Hur kan man med hjälp av digitalisering synas mer och marknadsföra sig på ett enklare sätt? Hur kan man göra arbetet mer effektivt med hjälp av till exempel digitala betalnings- eller ordersystem? Hur kan man använda mobilen i sitt företag på ett användningsbart sätt? Det finns många saker man kan göra, och de behöver inte vara vare sig stora eller krångliga. Tvärtom är tanken att göra saker mindre komplicerade och mer effektiva med hjälp av digitala hjälpmedel.

Betydelsen för bygden

Målet med projektet är att få fler nystartade företag i Värmland, något man tror kommer vara positivt för näringslivet i hela länet. Och dessutom bidrar det till ökad sysselsättning för unga.

En förhoppning är också att unga ska se möjligheten i att driva företag på de mindre orterna. Här skapar ju digitaliseringen dessutom stora möjligheter för att lyckas eftersom det öppnar upp nya dörrar för till exempel en större marknad.

Ett nära samarbete med kommunerna är viktigt i projektet. Kommunerna är med och bidrar ekonomiskt till projektet eftersom man tror på en framtid för nya företag i länet. Man vill också underlätta för unga människor att stanna kvar eller flytta hit. Den digitala aspekten på projektet kan också göra både företagen och länet mer attraktiva.

Vem kan delta?

Är man mellan 16 och 35 år och bor eller verkar i någon av kommunerna så kan man boka tid för en kostnadsfri coaching. Det kommer även att hållas olika event och föreläsningar som man kan medverka på för att få inspiration, hjälp och mer information. Är man ett nystartat företag är man också välkommen att höra av sig.

Stiftelsen Compare Karlstad är IT- och telekomföretagens samverkansorganisation i Karlstad-regionen. Compare representerar idag cirka 100 företag i Värmland och är en resurs för tillväxt.

Elina Svensson

Projektledare 073 343 40 43