Värmland blir testbädd för norsk småcellsteknik

Bilden: Tom Guldberg - VD för norska Cloudberry Mobile som etablerar sig i Karlstad.

Det norska företaget Cloudberry Mobile etablerar sig i Värmland för att rulla ut småcellsteknik för mobil uppkoppling. De första pilotprojekten kommer att genomföras på Centralsjukhuset och i Bibliotekshuset i Karlstad.

Det som gör det möjligt att börja testa småcellstekniken i stor skala är ett nytt samverkansavtal mellan Karlstads universitet, Landstinget i Värmland, Karlstads kommun, Region Värmland och Compare med Cloudberry Mobile som första samarbetspartner,

Syftet med den gemensamma satsningen är att Värmland ska ligga i framkant i Europa när det gäller bra mobil uppkoppling. Förhoppningen är att tekniken på sikt ska kunna förbättra tillgången, kapaciteten och hastigheten på bredband i hela Värmland. Det kan i sin tur bidra till den regionala utvecklingen och en ökad trygghet när det gäller samhällsviktiga funktioner, som exempelvis ambulanssjukvård, och räddningstjänst.

Cloudberry Mobile kommer att delta i flera pilotprojekt genom att tillhandahålla småcellstekniken, men förhoppningen är att fler mobiloperatörer vill delta i försöken. Ju fler operatörer som ansluter sig desto bättre blir täckningen, eftersom signalen ska gå via kundens operatör till småcells-sändaren, som gör att det finns större kapacitet och säkrare täckning på platser där täckningen annars är dålig eller där kapaciteten inte räcker till på grund av många användare.

"Tack vare den unika samverkan inom IT som finns mellan kommunerna i Värmland, genom den gemensamma nämnden, så kan inte förutsättningarna vara bättre. Detta kopplat till att Landstinget, Universitetet och näringslivet genom Compare redan har upparbetade samarbeten inom IT", säger Cloudberry Mobiles VD Tom Guldberg.

"Etableringen av Cloudberry Mobile i Karlstad är ett resultat av den långsiktiga regionala satsningen på Norge", förklarar Göran Österman (Compare).

FAKTA: Småcellsteknik är ett tillägg till det vanliga 3G-nätet. Små sändarenheter installeras i ett begränsat geografiskt område, till exempel i en byggnad. Signalen går mellan enheterna och sedan vidare integrerad med det vanliga nätet. Fördelen är att uppkopplingen blir säker och snabb i hela byggnaden, oberoende av masters och basstationers placering. I fordon kan småcellsteknik kombineras med andre aktörer. Småcellsteknik är ett skalbart och kostnadseffektiv sätt att bygga mobiltäckning och kapacitet för offentlig myndighet, företag och privatpersoner. Läs mer om Cloudberry Mobile >>

KONTAKT: Tom Guldberg, VD Cloudberry Mobile, Tel +47–413 05 700, tom.guldberg@cloudberrymobile.com