Volvo IT går med i Compare-projekt för energieffektivisering av datorhallar

Volvo Information Technology AB ansluter sig till Compares energiprojekt Sätterstrand Power Saving (SÄPOS) som arbetar med energieffektivisering av datorhallar.

"Vi arbetar med ständiga energieffektiviseringar men kan som regel inte testa nya idéer i våra egna driftsmiljöer - därför ser vi Compare Testlab som en intressant miljö för att utvärdera och jämföra effekterna av olika åtgärder", förklarar Morgan Ledner som är Security Manager på Volvo IT:s huvudkontor i Göteborg.

Volvo IT är ett helägt dotterbolag till AB Volvo med drygt 30 kontor och 5.000 anställda i världen varav 3.700 i Sverige. Bland kunderna finns Volvo-gruppen, Volvo Personvagnar, Västra Götalandsregionen, Stockholms stad, Securitas, Din El, Skandia och Assa Abloy. Volvo IT ansvarar idag för omkring 250.000 kompletta arbetsplatser i ett 60-tal länder i världen som driftas i ett 10-tal datacenter.

Volvo IT har kommit långt när det gäller att energieffektivisera sina datorhallar. I Göteborg - där företaget har två datorhallar på vardera 3.000 kvm - används exempelvis el från vindkraftverk och kyla från havsvatten samtidigt som man arbetar med en rad andra åtgärder för att sänka energiförbrukningen. Men Volvo IT vill gå vidare för att ytterligare stärka sin konkurrenskraft på en tuff IT-marknad där "Grön IT" idag har blivit en självklarhet.

"Varje liten energibesparing i våra datorhallar ger stora miljömässiga och ekonomiska vinster - därför vill vi gärna vara med i det här energiprojektet för att utbyta kunskaper och erfarenheter som kan leda till nya energibesparingar", förklarar Morgan Ledner.

Samtidigt betonar han värdet av Compare Testlab som oberoende testanläggning i energiprojektet. "Vi kan inte testa nya idéer i våra egna driftsmiljöer - därför erbjuder testlabbet en intressant miljö för att utvärdera och jämföra effekterna av olika åtgärder", fortsätter Morgan Ledner. "Här finns datorhallar som är byggda med den senaste tekniken för energiförsörjning och kyla - och här finns avancerad mätteknik som gör det möjligt att mäta energiförbrukningen på mycket detaljerad nivå".

"Vi är mycket glada över att Volvo IT ansluter sig till vårt energiprojekt", säger Mikael Lundström på Compare som är projektledare i Sätterstrand Power Saving (SÄPOS): "Ju fler av de stora aktörerna som är med - desto större utbyte och utväxling får vi i projektet".

TeliaSonera, Tieto och Coromatic är sedan tidigare engagerade i projektet. Andra företag som deltar är Netpower Labs som testar likström för serverdrift, Lumine (tidigare EnerComp) som testar LED-belysning i datorhallar, Hammarö Energi som testar energiåtervinning från datorhallarna och irländska Stratergia som testar en ny teknik för att mäta energiförbrukningen på varje enskild server i ett datacenter.

Morgan Ledner på Volvo IT har flera frågor som han hoppas få svar på genom tester i energiprojektet - exempelvis: Var ligger den optimala brytpunkten när det gäller lufthastighet och lufttemperatur för att kyla servrar i en datorhall? Hur ska belysning placeras i en datorhall för att ge optimal energibesparing? Vad har statisk elektricitet och luftfuktighet för betydelse för energiförbrukningen? "Det här är idéer som vi inte kan testa i våra driftsmiljöer men som passar bra i en avskild testmiljö som Compare Testlab", säger han.

Som ett led i Volvo IT:s medverkan i energiprojektet har ett större antal servrar donerats till Compare Testlab. "Vi skrotar som regel våra servrar efter tre år - men nu kan de återanvändas i testlabbets datorhall för energitester", förklarar Morgan Ledner: "Ju fler servrar i hallen, desto större likheter med de verkliga förhållandena i våra driftsmiljöer".

Energisnåla och miljövänliga datorhallar ("Grön IT") blir allt viktigare konkurrensmedel på IT-marknaden - såväl nationellt som internationellt. ”Att hålla nere driftskostnaderna blir allt viktigare av såväl ekonomiska som miljömässiga skäl – därför är behovet av energieffektiviseringar mycket stort, liksom behovet av att testa och utvärdera åtgärder”, förklarar Mikael Lundström.

Och han menar att Compares energiprojekt ligger helt rätt i tiden: Sätterstrand Power Saving (SÄPOS) har två syften - dels att skapa och sprida kunskap om energieffektivisering av datorhallar; dels att genom konkreta åtgärder sänka energiförbrukningen på Compare Testlab med 30 procent. "Compare Testlab på Sätterstrand ligger långt framme när det gäller energieffektivisering av datorhallar och ses därför som ett gott exempel", fortsätter Mikael Lundström.

Sätterstrand Power Saving (SÄPOS) är ett delprojekt inom det svensk-norska Interregprojektet FEM (Förnyelsebar energi, Energieffektivisering och Miljö).

• it-säkerthet