Compass Group deltar i fallstudie med IVL gällande pantsystem för take away-förpackningar

För första gången ska nu ett pantsystem för take away-förpackningar testas i Sverige. Matlådor och kaffemuggar ska kunna lämnas in där de tidigare har inhandlats för att sedan diskas och återanvändas igen – något som ska spara både resurser och minska nedskräpningen. Ett antal av Compass Groups caféer och lunchrestauranger i Stockholm och Göteborg är först ut med att testa systemet.

Projektet ligger perfekt i tiden, och det bästa är att så många aktörer vill vara med. Pantsystemet kommer till en början att finnas på ställen vid KTH, Söderhallarna, SLU, Göteborgs universitet och vid Avenyn. Det ger goda möjligheter att testa och utvärdera systemet och få fram bra rekommendationer på området, säger Åsa Stenmarck, resursexpert och projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Trenden med take away ökar och pant för återanvändning av take away-förpackningar finns i mindre skala i en del andra länder och storstäder men har inte tidigare testats i Sverige. En övergång från engångsartiklar till förpackningar som går att återanvända skulle minska resursförbrukningen, både genom att avfallsmängden skulle minska men framförallt genom att färre muggar och lådor behöver produceras. Ytterligare en aspekt är att nedskräpningen skulle minska. Engångsartiklar beräknas stå för så mycket som 43 procent av nedskräpningen i EU.

-Att ständigt hitta nya infallsvinklar att jobba med hållbarhetstänk på, ligger i vår strategi, säger Henrik Strinning, VD Compass Group Sverige. Det här projektet är intressant ur flera aspekter och är även viktigt för våra kunder som efterfrågar hållbara lösningar i alla led. Vi ser med spänning fram emot projektet och samarbetet med IVL Svenska Miljöinstitutet, fortsätter Henrik Strinning.

Projektet koordineras av IVL Svenska Miljöinstitutet och utförs i samarbete med en rad andra aktörer bl a Duni, Göteborgs stad, Håll Sverige Rent, KTH Students for sustainability, Naturvårdsverket, Nordiska plast, Nordich market, PantaPå, Ragnsells, Returpack, Reitan Convenience Sweden AB, Vasakronan och ZeroWaste Stockholm. Projektet finansieras av Vinnova och deltagande parter.

Kontaktperson:

VD Henrik Strinning

henrik.strinning@compass-group.se

Regioner

Compass Group är ledande måltidsleverantör i Sverige och levererar förstklassig service på fler än 250 enheter runt om i landet. Verksamheten omsätter över 1,3 miljard kronor och drivs under varumärkena Eurest, Eurest Services, Medirest, Chartwells och Levy Restaurants. Compass Group Sverige är en del i koncernen Compass Group PLC. Koncernens omsättning uppgår till £23 miljarder (2017), med över 550 000 anställda i över 50 länder och man serverar över 5,5 miljarder måltider årligen. Läs mer om oss på www.compass-group.se