Compass Group inleder samarbete med Karma

Compass Group inleder samarbete med maträddartjänsten Karma!

Att minska matsvinnet är ett stort och prioriterat fokusområde i Compass Groups uppsatta globala hållbarhetsmål. Som ett led i detta arbete har Compass Group Sverige etablerat samarbete med maträddartjänsten Karma, med målet att ytterligare närma sig nollvision när det gäller matsvinn.

Matsvinnsappen Karma lanserades för snart två år sedan och har sedan dess knutit ett stort antal restauranger, caféer och butiker till sig i arbetet att minska svinnet. I Sverige slängs årligen över en halv miljon ton mat – ett resursslöseri som även leder till stor klimatpåverkan.

”Att arbeta med hållbar utveckling i vårt företag är en prioriterad fråga och vi ser kontinuerligt över alla led i vår verksamhet för att hitta ytterligare möjligheter att nå och överträffa våra hållbarhetsmål” säger Sylvia Hassellöf, hållbarhets- och kvalitetsansvarig på Compass Group Sverige.

”Vi planerar noga vår måltidsverksamhet, med såväl effektiva menyplaneringssystem som noggrann optimering av tillagningsprocessen, för att inte laga mer mat än vad som efterfrågas. Men självklart blir det alltid ett visst överskott av tillagad, bra mat som riskerar att gå till spillo helt i onödan, vilket är hjärtskärande! Samarbetet med Karma är ett utmärkt sätt för oss att rädda bra mat från att slängas, genom att istället erbjudas som färdig take-away till ett riktigt bra pris” säger Sylvia vidare.

Compass Group Sverige är landets ledande måltidsleverantör med över 250 restauranger, caféer och butiker över hela landet och omsätter över 1 miljard SEK. Verksamheten drivs under varumärkena Eurest, Eurest Services, Medirest, Chartwells och Levy Restaurants. Koncernen har över 500 000 anställda i över 50 länder och ger service i världsklass på över 50 000 platser runt om i världen.

Safety - Integrity - Respect in everything we do. Find out more...

Compass Group är en världsledande leverantör av måltidsservice och andra supporttjänster. Den svenska verksamheten drivs under varumärkena Eurest, Eurest Services, Medirest, Chartwells och Levy Restaurants. Verksamheten omfattar måltidstjänster till företag, arenor, universitet, skolor, vård och omsorg samt supporttjänster som konferensservice, reception, lokalvård, vaktmästeri och telefonservice. Läs mer om oss på www.compass-group.se