Compotech rekryterar kvalitetsledare från Ericsson

För att ta nästa kliv med kvalitetsarbetet på Compotech Provider AB, har företaget rekryterat den erfarna kvalitetsledaren Rashin Kabiri. Rekryteringen ger Compotech en unik kompetens för att driva på vidareutvecklingen av leverantörer och företagets satsningar framåt. Rashin kommer bland annat fokusera på samarbetet med kunder och leverantörer i proaktiva kvalitetsaktiviteter.

Rashin, som har en magisterexamen i matematisk statistik vid Stockholms universitet, har ansvarat för kvalitetsarbeten hos bland annat både Sony Ericsson och Ericsson.

– Jag var på Sony Ericsson i fyra år och det var en fantastisk arbetsplats med extrema krav på kvalitet både externt och internt. Hos Sony Ericsson jobbade jag både som kvalitetsingenjör med inriktning på leverantörer och som IPQM (Industrialisation Project Quality Manager). Där lärde jag mig även vad som krävs ifråga om tydliga processer och vikten av att ha spårbarhet i allt man gör.

Efter Sony Ericsson gick Rashin vidare till Ericsson, där hon jobbade i sju år som kvalitetsledare.

– Rashin poängterar hur viktigt det är med bra kommunikation så att leverantörerna verkligen förstår våra och våra kunders kravställningar. I förlängningen utmynnar resultatet i högkvalitativa produkter som lever upp till kundens krav på både kort och lång sikt.

– Mitt jobb är att hjälpa leverantörerna bli ännu bättre genom sina egna processer. På Compotech har vi ett supplier development program som riktar sig till leverantörer och som är ett gemensamt hjälpmedel för att få till stånd högre nivå av processkontroll och ökad förståelse för vad som är viktigt för våra kunder.

– Kundnyttan i vårt supplier development program är bättre och robustare produkter, säkrare leveranstider och kontroll över hela leverantörskedjan. Och det är väldigt viktigt eftersom Compotech har gått från att leverera komponenter till att utveckla komplexa system. Här inkluderar företagets projektmodell kvalitetsaktiviteter redan från förstudiefasen.

– Jag är en del av utvecklingsgruppen här på Compotech som utvecklar komplexa lösningar. När ett nytt projekt inleds är jag med från början, för att tillsammans med teamet och kunden gå igenom dennes kravställning.

– Projektmodellen hjälper oss att förstå kundens krav, att involvera alla nödvändiga resurser som kan vara både interna hos kunden och externa genom oss, att bli effektivare och hålla ned ledtider. Det här en arbetsmetod jag är van med från Sony Ericsson och Ericsson, så jag vet att det är en välbeprövad och bra metod.

Att företaget har en egen kvalitets- och inköpsorganisation på plats i Asien förenklar verkligen Compotechs och även kundernas kontakter med leverantörerna, säger Rashin.

– Själv är jag en del av vårt kvalitetsteam som arbetar på plats från både Stockholm, Shenzhen och Shanghai. Och vi genomför förstås regelbundna revisioner på plats hos leverantörerna, både i egen regi och tillsammans med våra kunder.

– Vårt arbete med kvalitet och processer är något som genomsyrar hela vårt sätt att arbeta på Compotech. Jag ser fram emot att vi vidareutvecklar våra processer ännu mer och tar företaget till nästa nivå, avslutar Rashin.

Rashin Kabiri tillträdde sin tjänst på Compotech 1 februari 2017.

För mer information, vänligen kontakta:

Michael Ullskog, vd 070-603 75 74

I mer än tjugofem år har vi antagit nordisk tillverknings­industris tuffaste utmaningar. Oavsett om uppdraget varit att leverera komponenter direkt från vårt lager eller att vara en del av utvecklingsarbetet, har vi satsat vår framtid på att alltid tillföra mer än det förväntade.

Den inställningen har gett oss ett nätverk av världsledande tillverkare och underleverantörer. Dessutom ingår vi i den börsnoterade teknikhandelskoncernen Addtech, med drygt hundratjugo bolag som tillsammans omsätter cirka 7 miljarder kronor. Addtech är noterad på OMX Stockholm Mid Cap.

Läs mer om Compotech på https://compotech.se

För verkliga visioner.