4 tips inför bolåneförhandlingen

4 tips inför bolåneförhandlingen

Många skruvar på sig när de hör ordet förhandla. Det känns jobbigt och svårt och vi drar oss för att kontakta banken. Vi intalar oss att några några tiondels procent inte spelar någon större roll. Men det spelar stor roll! Får du ner räntan från 1,89 % till 1,39 % så sparar du 5 000 kr om året per miljon du lånar.

Förbered dig
Sammanställ din ekonomi. Skriv ner vilka pengar som kommer in respektive går ut varje månad och hur mycket du vill låna och hur mycket bostaden är värd.
Kolla sen upp bankernas snitträntor för att få en uppfattning av vad de just nu erbjuder för ränta.

Kontakta din bank och minst 2 till
Kontakta din nuvarande bank och fråga dem vilken ränterabatt de kan erbjuda dig. Säg att du är ute efter att sänka räntan och att det ser ut som om ett flertal andra banker erbjuder en lägre ränta än den du har. Gå sen till minst två banker till. Se till att även kontakta de mindre bankerna (inte bara storbankerna) då de ofta erbjuder bra räntor. Fråga dem vilken ränta du kan få utifrån dina förutsättningar. Be att få en ungefärlig ränta så att de slipper ta en kreditupplysning på dig.

Byt bank om bra erbjudande
Om du får något ränteerbjudande som är bättre än din nuvarande banks så kontakta din bank igen och fråga om de kan matcha ditt nya erbjudande. Om inte - byt bank. Det är inte så krångligt som många tror - och klart värt om du får en lägre ränta. Får du ner räntan från 1,89 % till 1,39 % dvs 50 punkter så sparar du 5 000 kronor per år per miljon du lånar (före ränteavdrag).

Vill du inte ringa runt och förhandla själv kan vi hjälpa till via vår avgiftsfria bolånetjänst: Ansök här.

Skriv upp när ränterabatten går ut
Ofta gäller din rabatt på bolånet en begränsad tid. Håll koll på när rabatten går ut - då måste du nämligen kontakta banken och förhandla igen för att inte förlora rabatten.

Här pratar jag med Charlie och Mathias från podden Ekonomi PÅ RIKTIGT om hur man ska tänka runt sitt bolån (3:35 min). Bolånetips