Med finanskris i Europa och valyra i USA letar ekonomer febrilt efter makrodata som stödjer deras uppfattning om vart världens ekonomi är på väg. Och det finns helt klart udda indikationer som kan komplettera den data myndigheterna presenterar för oss. Och tro det eller ej, det finns investerare som använder sig av dessa för att ge dem vägledning vid ekonomiska beslut.

1 - Hantverkare ringer snabbt tillbaka

Konceptet: Att få en hantverkare att ringa tillbaka när du är i renoveringstagen kan vara en stor utmaning, speciellt under goda tider. Så ju snabbare en hantverkare svarar på ditt samtal, desto sämre går ekonomin. Beviset: Det finns inte mycket data om detta men det verkar vettigt. Men om ekonomin är riktigt dålig kanske du ändå inte har råd med renoveringen?

2 - Antalet statsbetalda begravningar ökar

Konceptet (i USA): På grund av höga begravningskostnader gör familjemedlemmar mindre ofta anspråk på kropparna till deras avlidna släktingar. Beviset: Under 2009, mitt under den finansiella krisen, registrerade staden Detroit i USA en massiv ökning av antalet kroppar som inte ”togs i anspråk” från bårhusen. Statens kostnader för begravningar nästan fördubblades jämfört med ett år tidigare.

3 - Fler första dejter!

Konceptet: Människor går på fler första dejter när konjunkturen vänder nedåt. Beviset: Dejtingsiten Match.com kunde år 2008 se tydliga mönster på sin webbplats som korrelerade med nedgången i ekonomin. Fjärde kvartalet 2008 var sitens mest hektiska period på sju år. Trafiken så siten hade också en topp efter 11 september attackerna.

4 - Ordet lågkonjunktur i tryck oftare

Konceptet: Officiella recessioner sammanfaller med en kraftig ökning av antalet gånger ordet ”lågkonjunktur” visas i tryck. Detta går att utläsa två kvartal innan ett land konstaterar en officiell recession. Beviset: The Economist har följt och analyserat ordets användning i tidningarna Wall Street Journal och Financial Times och har på detta sätt lyckats lyfta fram startdatum för lågkonjunkturer bl a under åren 1990, 2001 och 2007.

5 - Försäljningen av läppstift ökar

Konceptet: Kvinnor köper mer läppstift istället för dyrare ”lyxprodukter” som handväskor och skor under svåra tider. Beviset: Enligt Investopedia fördubblades läppstiftsförsäljning efter lågkonjunkturen som följde efter den 11 september.

6 - Användningen av kartonger minskar

Konceptet: En nedgång i användningen av kartonger innebär att en recession är på gång. Beviset: En stor del av världens varor levereras i kartonger, vilket gör denna indikator ganska enkel. När kartongförsäljningen ökar betyder det att företag skickar/säljer ett större antal varor, tjänar mer pengar och kan anställa fler människor. Den största tillverkaren av kartonger i Europa, Smurfit Kappa, såg sin vinst minska med 50 procent under 2008 jämfört med året Innan.

7 - Färre blöjbyten

Konceptet: I ett hopp om att spara pengar försöker föräldrar med småbarn skära ner på kostnaderna genom att byta blöja på deras barn färre gånger under dagen. Beviset: Enligt uppgifter från en leverantör av barnprodukter ökade försäljningen av salva för blöjeksem med 2,8 procent medan försäljningen av engångsblöjor föll med 9 procent under förra långkonjunkturen.

Vilken indikator tror du mest på? Eller minst?

I tidigare nyhetsbrev har ni kunnat läsa om Big Mac-index och hur kalsonger kan förutspå framtiden.

Originalartikel hos Compricer: 7 annorlunda, obehagliga, användbara? och galna indikatorer om vart vår ekonomi är på väg