800 % ränta på ditt lån?

När du behöver nya vitvaror, en ny tv, nya möbler eller kanske en ny bil finns det olika sätt att gå till väga om medel saknas på kontot. Bäst är förstås att spara ihop pengarna först men ibland behöver vi låna pengar för att tidigarelägga ett behövligt köp. Har du utrymme (och ledigt pantbrev) på ditt bolån är det ofta det mest kostnadseffektiva alternativet. Om det inte fungerar så finns det många andra möjligheter, några bättre än andra.

Det viktiga är att titta på den effektiva räntan
Kostnaden för ett lån består av fler faktorer än räntan. Bland annat måste uppläggningskostnad, ränta-på-ränta effekt och avikostnader räknas in i lånekostnaden. Den effektiva räntan är bra att ta reda på när man ska låna eftersom den tar hänsyn till samtliga lånekostnader och ger en bra siffra för jämförelser. Den effektiva räntan är angiven som en årlig ränta.

1. Konsumtionslån
Konsumtionslån är lån som du får när du handlar på kredit i till exempel i en klädesaffärer eller hos hemelektronikkedjor.
Effektiv ränta: mellan 20 och 35 procent.

2. SMS lån
SMS-lån är en typ av kredit där låntagaren lånar mindre summor via SMS-kommunikation. Lånesummorna rör sig vanligtvis om mellan 1000 och 5000 kr och lånetiden är ofta en månad.
Effektiv ränta: upp till 800 procent.

3. Kreditkort
Ett kreditkort är en variant av kontokort men är förenat med en kredit hos den kortutgivande banken. Kortföretaget betalar handlaren och fakturerar i sin tur kortinnehavaren.
Effektiv ränta: mellan 11-19 procent.

4. Kontokredit
De flesta banker erbjuder kontokredit kopplat till ditt privatkonto. När pengarna tar slut på kontot utnyttjas krediten automatiskt upp till en förutbestämd nivå.
Effektiv ränta: mellan 11-19 procent.

5. Blancolån/privatlån
Ett privatlån/blancolån är ett lån du kan få utan att ha någon säkerhet kopplat till lånet. Privatlån brukar erbjudas för lån upp till 350 000 kronor.
Effektiv ränta: mellan 5-22 procent.

Vad du än använder dig av för sätt att låna kommer du alltid att betala mer för en vara du köper genom lån, än om du betalar kontant. Men behöver du ett lån kan du genom att jämföra den effektiva räntan på olika lån spara många tusenlappar på ditt köp. Det kan också vara värt att lösa gamla kreditkortslån eller SMS lån genom att ta ett bolån eller privatlån istället.

Jämför privatlån

Skriven av: Christina Söderberg , Compricers sparekonom

Originalartikel hos Compricer: 800 % ränta på ditt lån?