Är kvinnor sämre på att spara än män?

Är kvinnor sämre på att spara än män?

Det beror faktiskt på hur vi ser på det. Enligt Avanza hade kvinnorna bättre avkastning än männen senaste året men samtidigt visar en ny undersökning från SBAB att kvinnorna sparar på sparkonto med 0 procent i ränta.

Kvinnor sparar mer på sparkonto men till sämre ränta – ofta ingen ränta alls!

”Kvinnor är duktiga på att spara men vänder sig i första hand till sin huvudbank och då är risken stor att de får nollränta”, säger Emma Persson, boendeekonomi på SBAB till aftonbladet. 43 procent av kvinnorna i undersökningen sparar regelbundet och 39 procent av männen. 29 procent av männen har jämfört olika aktörer samtidigt som endast 19 procent av kvinnorna har jämfört.
I den delen av sitt sparande som kvinnor faktiskt har på börsen får de dock minst lika bra tillväxt som männen. I många fall till och med bättre.

Senaste året på börsen: Kvinnor + 14 %. Män + 13 %

Även om vi tittar över tre år ligger kvinnor och män ganska lika. Men kvinnorna slår männen. Avkastningen för männen över tre år ligger på 85 procent samtidigt som kvinnornas avkastning ligger på 93 procent.

Enligt Claes Hemberg, sparekonom på Avanza, har kvinnornas strategi - de väljer ofta stabila bolag och chansar mindre, betalat sig bra de senaste åren.
”Kvinnor sparar i regel i mer tåliga bolag. Välkända konsumentbolag. Männen är mer chansartade i sina val. För dem lockar råvaror och nya teknikbolag som kan bli antingen flipp eller flopp. Och när börsen är ojämn så ser vi att fler lockas att köpa mer ”kvinnliga bolag”. Detta gör kvinnor till ännu mer vinnare, samtidigt som typiskt ”manliga bolag” tappat tilltro och blir extra stora förlorare”, säger Claes.

Hotet mot kvinnors sparpengar ligger alltså inte i förmågan att välja aktier. Det ligger snarare i att kvinnor har för lite på börsen. Kvinnorna kan även bli bättre på att välja låg jämn skatt dvs. välja ett Investeringssparkonto (ISK-konto).

Kvinnor sparar mindre belopp i fonder och aktier
Kvinnor sparar i snitt 500 kronor mindre än männen i månaden. Av de män som äger aktier är den genomsnittliga portföljen värd 552 000 kronor och kvinnornas 371 000 kronor – en skillnad på 33 procent (september 2015).
Även om vi kvinnor sparar mer på sparkontot än män så kommer vi halka efter i sparandet – även om vi får ränta på sparkontot. Sparar vi på lång sikt kan inte en räntefond eller ett sparkonto mäta sig med aktier och fonder. De senaste tre åren t.ex. har en korträntefond gett 1,4 procent i genomsnitt i avkastning mot börsens 45 procent.

Sparar du långsiktigt kan du i genomsnitt få sju procent i avkastning per år på börsen. Men glöm inte att det går upp och ner. Spara regelbundet på börsen och endast pengar du kan avvara i fem år eller mer. Då köper du i både upp och nedgångar och behöver inte sälja när aktierna/fonderna går ner.

Claes ger oss slutligen några råd
Fler kvinnor borde börja spara i aktier eller aktiefonder och gärna större belopp. Fler män borde göra som aktiesparande kvinnor. Spara i välskötta bolag och inte satsa allt på en eller två högriskaktier.