Betalar du fortfarande dubbelt så mycket som du behöver?

Betalar du fortfarande dubbelt så mycket som du behöver?

Har du ”Normalpris” i ditt elavtal? Gör ett val idag!

Det är fortfarande nästan en miljon svenskar som inte har gjort något val av elhandlare, eller som inte har gjort något val av avtal hos sin elhandlare. Och som vi har skrivit tidigare så får de som inte har gjort ett aktivt val i genomsnitt betala nästan dubbelt så mycket som kunder med ett rörligt avtal.

Kärt barn har många namn

Energimarknadsinspektionen har gjort en genomgång bland elhandlare och det är tydligt att ”kärt barn” har många namn. Tillsvidarepris eller anvisat pris, det pris vi får om vi inte gör att aktivt val, kallas ofta för Normalpris, Basspris, Enkelt pris, Tillfälligt elpris eller Standardpris. Just nu är tillsvidarepriserna i genomsnitt runt 40 procent dyrare än de rörliga priserna.

Energimarknadsinspektionen har nu föreslagit till regeringen att alla elhandlare ska använda benämningen ”anvisningsavtal” på både elräkningen och i all övrig kommunikation med sina kunder.

Men till dess, ta en till på din elräkning och försäkra dig om att du har gjort ett val!

Vill du ha hjälp att hitta bästa avtalet? Jämför elpriser eller ring oss på 08-5000 2000.

Originalartikel hos Compricer: Betalar du fortfarande dubbelt så mycket som du behöver?