Får man prata i mobiltelefon när man kör?

Svaret är ja – så länge man gör det på ett trafiksäkert sätt. Och vad betyder det? Får man skicka ett sms?

I december 2013 tillkom en ny paragraf i trafikförordningen som lyder: ”Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter såsom användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning, endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet.”

Vad det betyder kort och gott är att du som förare ska hålla blicken på vägen och din omgivning i trafiken. Du får alltså använda tex mobiltelefon och GPS så länge det inte påverkar körningen på ett trafikfarligt sätt. Att skicka sms eller att använda facebook räknas som trafikfarliga aktiviteter. Att prata i mobiltelefonen, även utan handsfree, behöver alltså inte räknas som trafikfarligt. Den nya lagen innebär att polisen kan bötfälla den som pratar i mobiltelefon och till exempel vinglar över mittlinjen eller bromsar så häftigt i en kö att det finns risk för en olycka.

Mobiltelefon ofta anledning till dödsolyckor

En fjärdedel av alla trafikolyckor i USA beror på distraktion i samband med bilkörning. Och i de flesta fall är det just mobiltelefonen som orsakar den bristande uppmärksamheten. Enligt den amerikanska organisationen ”AAA Foundation for Traffic Safety” beror en betydligt större andel, 58 procent, av alla olycksorsaker bland yngre förare på distraktion.

I Sverige finns det inga siffror om detta men polisen varnar för att även här orsakas många trafikolyckor av felaktigt mobilanvändande. Endast 83 förare dömdes för att felaktigt ha använt mobiltelefonen året efter den nya lagen trädde i kraft och man ser tyvärr ingen minskning av problemet idag.

Gångtrafikanter skadar sig när de går in i stolpar

Det är inte bara bilförare som är med om olyckor pga. mobilanvändande. Minst 650 fotgängare och cyklister har enligt Transportstyrelsen behövt akutsjukvård de senaste tio åren efter att de skadat sig i trafiken – på grund av just mobiltelefoner. Hälften av olyckorna drabbar cyklister som krockat med hinder när de använt mobiltelefonen. För fotgängare är det vanligast att bli påkörd av motorfordon, men det är nästan lika vanligt att mobilanvändare skadar sig när de går in i stolpar.

Använd mobiltelefonen smart när du kör eller går/cyklar

Tänk på att en sekunds distraktion kan orsaka en allvarlig olycka. Och se till att du har rätt försäkring på din bil om olyckan skulle vara framme. Se över så att din försäkring innefattar det skydd du behöver och att du inte betalar onödigt mycket.

Börja med att se över om du behöver trafik, halv eller helförsäkring:

Trafikförsäkring

Ägaren till en bil som är i trafik är enligt lag skyldig att minst teckna en trafikförsäkring från den dag fordonet tas i trafik. Trafikförsäkringen täcker skador som kan orsaka tredje part, personer eller annans egendom i samband med trafikolycka.

Halvförsäkring

I en halvförsäkring ingår utöver trafikförsäkringen även normalt sett stöld-, brand-, glas-, maskin-, räddnings- och rättsskyddsförsäkring.

Helförsäkring

Utöver halvförsäkring ingår i helförsäkring vagnskada som täcker skador som vållats ditt egna fordon i samband med trafikolycka. Utöver detta täcker vagnskademomentet skador uppkomna i samband med krock med vilt och skadegörelse.

Var uppmärksam på när vagnskadegarantin går ut!

Har du en ny bil med gällande vagnskadegaranti räcker det med att du tecknar en halvförsäkring. Vagnskadegarantin och halvförsäkringen tillsammans ger samma garanti som helförsäkringen. Håll koll på när din vagnskadegaranti går ut – då är det dags att byta till en helförsäkring och kanske även läge att jämföra så att du fortfarande har bäst försäkring för ditt behov.