Julbocken i Gävle brinner om börsen går upp i december?

Julbocken i Gävle brinner om börsen går upp i december?

Julbocken lever farligt. Under de 46 år som den har prytt Slottstorget i Gävle har den brunnit närmare 30 gånger. Hur går det i år? Och kan börsens upp eller nedgång ge oss en ledtråd?

December är historiskt en bra månad för Stockholmsbörsen

Sedan år 2000 har nio av tolv decembermånader slutat på plus på Stockholmsbörsen. Det är bara år 2000, 2002 och 2007 som december har slutat med negativ avkastning. Den bästa slutmånaden sedan 2000 var december 2006 då börsen steg med över åtta procent. Den sämsta slutmånaden sedan 2000 var 2002 då börsen föll med över tolv procent.

33 miljarder kronor placeras i premiepensionssystemet

Varför december har varit en bra månad historiskt för börsen kan ha att göra med pensionspengarna som placeras under månaden. Under senare år har premiepensionssystemet tillfört premiepensionsfonderna omkring 30 miljarder per år i december. I år placeras cirka 33 nya miljarder kronor i fonderna.

Relation: Stockholmsbörsens rörelser och Gävlebockens vara eller icke vara!

I helgen har vi fått se Julbocken i Gävle ställas upp traditionsenligt på Slottstorget. Och som vi alla vet lever den farligt. Den första julbocken ställdes upp år 1966 och under åren som har passerat sen dess har den brunnit närmare 30 gånger. Den har även blivit sönderslagen ett flertal gånger och påkörd en gång av en Volvo Amazon. År 2001 brände en 51-årig amerikan ner den och fick fängelse. 1979 brändes Julbocken redan innan den hann sättas upp.

2000 - Julbocken brann, börsen ned (-2,5 %)

2001 - Julbocken brann, börsen upp (1,3 %)

2002 - Julbocken stod kvar, börsen ned (-12,5 %)

2003 - Julbocken brann, börsen upp (3,2 %)

2004 - Julbocken brann, börsen upp (0,7%)

2005 - Julbocken brann, börsen upp (5,9 %)

2006 - Julbocken stod kvar, börsen upp (8,2 %)

2007 -Julbocken stod kvar, börsen ned (-2,1 %)

2008 - Julbocken brann, börsen upp (3,6 %)

2009 - Julbocken brann, börsen upp (2 %)

2010 - Stod kvar, börsen upp (5,9%)

2011 - Julbocken brann, börsen upp (1%)

Så kan vi se några tydliga tecken som visar på en relation mellan börsens upp och nedgång och Gävlebockens vara eller icke vara?

Vad säger ni? Oklart? Skulle vi trots allt vilja urskilja ett icke statistiskt mönster de senaste tolv åren så är det så att när börsen går ner, är det större sannolikhet att julbocken får stå kvar. Av de tre år som börsen har gått ner i december har bocken brunnit en gång och fått stå kvar två gånger.

Hittills i december har börsen gått upp. Fortsätter det så vet ni vad som väntar!

Originalartikel hos Compricer: Julbocken i Gävle brinner om börsen går upp i december?