Lägre boräntor att vänta när fler aktörer vässar sina erbjudanden

Lägre boräntor att vänta när fler aktörer vässar sina erbjudanden

SBAB, Nordnet, ICA-banken och Skandiabanken avslöjar för SvD att de planerar att inom kort presentera nya erbjudanden för bolån. Anledningen är troligtvis Enklas och Danske Banks nyligen lanserade tvåårsräntor på 0,95 procent och 1,29 procent.

Under flera år har bankernas snitträntor legat relativt stilla.Storbankerna har fortfarande över 75 procent av bolånemarknaden och har kunnat öka sina marginaler under lång tid. Under kvartal fyra förra året låg bankernas marginaler på 1,71 procent vilket är den högsta sedan 2002 då Finansinspektionen började rapportera. Då låg marginalen på 1,19 procent. Vid årsskiftet 2007/2008 låg marginalen som lägst på 0,23 procent.

Nordea sänkte sin rörliga ränta med 0,1 procentenheter i måndags. Så här säger Nordnet, Ica-banken, SBAB och Skandiabanken till SvD:

”Jag är rätt övertygad om att vi innan sommaren kommer kunna presentera ett konkret nytt erbjudande för bolån”,säger Eva Trouin, Sverigechef på Nordnet.

”Vi vill växa på den här marknaden. Vi undersöker nu om vi kan lägga till komponenter som gör vårt erbjudande mer attraktivt”,säger Marie Halling, vd på ICA-banken.

”Det är mycket möjligt att vi kommer agera framöver med nya erbjudanden. Antingen som en kampanj eller som en generell villkorsförbättring. Vi har under en längre tid tittat på möjligheten att sätta upp den typ av erbjudanden som de mindre uppstickarna nu gör”,säger Klas Danielsson, vd på SBAB.

”Ja, det är sannolikt att även vi kommer förbättra vårt erbjudande framöver. Vi har en offensiv tillväxtambition. Men vi vill göra det utan att rubba på det som våra kunder uppskattar, transparent prissättning och en stabil helhet”,säger Johanna Cerwall, vd på Skandiabanken.

Idag ser snitträntorna ut enligt följande (3-mån):

• Ålandsbanken 1,32 %
  • MittBolån 1,41 %