Mild vinter = låga elpriser

Nyhet   •   Feb 05, 2020 15:46 CET

Att elpriset påverkas av vädret vet vi. När det blåser och kommer mycket vatten till vattenkraften kan vi producera mer el. Och är det då samtidigt varmt, med lägre efterfrågan, går priset ner.

Rekordlågt elpris

Jonas Stenbeck, chef för Vattenfall försäljning, säger till TT att denna vinter har varit både mild och blöt och att elpriset nu är rekordlågt. December var 2,5 grader varmare än normalt i Mellansverige. Den totala kostnaden för el och elnätsavgift blir då ungefär 10 procent lägre, räknat efter en schablon för en villa.

Enligt Jonas Stenbeck bidrar lägre pris och mindre förbrukning till att elräkningen blir ungefär 250 kronor lägre för december för normalvillan. Han menar att även januari ser ut skona villaägarnas plånböcker.

TT skriver: Enligt SMHI går det inte att säga om just den här varma vintern beror på den globala uppvärmningen, men däremot att perioden från 1990 visar upp rejält varmare vintrar än perioden 1961–1990. Kallvintrarna blir allt sällsyntare.

Spara drygt 5 000 kronor per år med rätt avtal

För en villa i Östersund skiljer det idag mellan 43,96 öre/kWh och 70,86 öre/kWh i vår jämförelse mellan elbolagen för rörligt elpris. Byter du från avtalet med högst pris (14 172 kr/år) till avtalet med lägst pris (8 796 kr/år) kan du spara 5 376 kronor per år vid en förbrukning på 20 000 kWh.

Kan du spara pengar genom att byta avtal? Jämför ditt elavtal här >> eller genom att skriva in ditt postnummer här nedan.

Kommentarer (0)

Kommentera