Ny regering = Värnskatten tas bort

Ny regering = Värnskatten tas bort

Enligt överenskommelsen som låg till grund för att Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet röstade fram Stefan Löfven till statsminister kommer värnskatten att tas bort 2020.

Vad är värnskatten?

Förutom kommunalskatt så betalar man en statlig inkomstskatt på 20 procent på all inkomst över 490 700 kronor per år. På inkomster över 689 300 kronor per år betalar man dessutom en värnskatt på 5 procent. Det innebär att man inkomståret 2019 kan ha en inkomst på 504 400 kronor respektive 703 000 kronor utan att betala statlig inkomstskatt respektive förhöjd statlig inkomstskatt. Detta beror på grundavdraget.

Det är omkring 400.000 personer som i någon grad betalar värnskatt i dag, enligt uppgifter från SCB och Skatteverket.

Utifrån dagens inkomstgränser för värnskatten kommer den som har en månadslön på 60.000 kronor då att gå plus med 80 kronor i månaden, enligt en beräkning som Swedbank gjort åt Dagens Industri. Den som tjänar 80.000 kronor får behålla strax under 1 100 kronor mer av lönen, och summan stiger sedan med inkomsten.

När börjar detta att gälla?

Värnskatten planeras tas bort 1 januari 2020 eftersom inkomstskatter inte går att ändra under ett kalenderår. Det är således de skatter som beslutades av riksdagen i december, som bygger på M och KD:s budgetreservation, som gäller 2019.

De skattesänkningar som beslutades av riksdagen i december innebär förändringar redan i år:

• Höjd brytpunkt för inkomstskatten: 42 033 kr/mån (504 400 kr/år) respektive 58 583 kr/mån (703 000 kr/år).
  • Sänkt skatt på pensionen för personer över 65 år och pensionsinkomster över 17 000 kronor per månad. Inkomstpensionen höjs med 1,4 procent och garantipensionen med 2,2 procent.
  • Jobbskatteavdraget förstärks på inkomster upp till 31 310 kronor i månaden.