Passa på att förhandla boräntan nu när…

Passa på att förhandla boräntan nu när…

…boräntorna är låga. Orkar du inte göra det själv finns det bra hjälp att få.

Det dröjer troligtvis innan Riksbanken höjer räntan

Riksbanken sänkte reporäntan i december förra året från 1 procent till 0,75 procent. Alla banker reagerade direkt och sänkte sina boräntor. I februari beslöt Riksbanken att hålla reporäntan oförändrad på 0,75 procent.

Bäst 3-månadersränta (listränta/1 miljon) erbjuder idag (3/4) Skandiabanken med 2,59 procent. Plats två delas av BÄTTRE BOLÅN, SBAB! och Ikano Bank som alla erbjuder 2,61 procent i ränta.

Mycket tyder på bättre ekonomiska tider

Amerikanska centralbanken trappar ner stödköpen och konjunkturen i Sverige och världen ser ut att vara på väg att förbättras. Men på grund av den låga inflationen som vi har i Sverige just nu anser de flesta att det lär dröja innan Riksbanken trycker på gasen och höjer reporäntan.12 chefsekonomer/prognoschefer gav sina prognoser om reporäntan till SvD i veckan. Och de flesta tror på en höjning i mitten på nästa år. Enligt Riksbankens egen prognos kommer reporäntan att långsamt börja höjas i början på 2015.

Det finns till och med de som tror på en sänkning nästa vecka då Riksbanken kommer med årets andra beslut om reporäntan. Klockan 9:30 på onsdag den 9 april vet vi.

Prutläge – genomsnittprutaren sparar 6800 kronor om året

Har du ett rörligt lån hos banken, eller ska du ta ett nytt lån? Då har du ett utmärkt läge att pruta. Sammanställ din ekonomi och gå till flera olika banker och ställ dem mot varandra. Tips inför förhandling här.

Känner du dig osäker eller inte kan/orkar pruta själv?

Då kan du få personlig hjälp genom att använda MITTBOLÅN. De kan hjälpa dig både om du ska ta ett nytt lån eller vill omförhandla ett befintligt lån. I genomsnitt hjälper de sina kunder att förhandla ner befintlig bolåneränta med 40 punkter, självklart beroende på kundernas förutsättningar.

Bind inte lånen just nu!

Mitt råd är att inte binda dina lån på en längre tid just nu eftersom ränteskillnadsersättningen, den avgift banken tar ut om du löser ett bundet lån i förtid, sänks den 1 juli. Bind inte före!

Enligt Nordea så väntas de låga räntorna ligga kvar ett bra tag, samtidigt som de längre boräntorna kan börja röra sig upp tidigare.

Annika Winsth, Nordeas chefekonom, säger till privata affärer att de som funderar på att binda sina lån därför inte ska vänta alltför länge.

Originalartikel hos Compricer: Passa på att förhandla boränta nu när...