Privatekonomiska tips inför tolvslaget

Privatekonomiska tips inför tolvslaget

Snart säger vi hej då och tack till 2016 och välkomnar ett nytt år. Ett nytt år med nya förutsättningar och möjligheter. Jag tänkte ge er lite tips om saker ni bör överväga innan nyårsfirandet sätter igång för att få en bra ekonomisk start på året. Vänta inte tills den första januari när du ligger i soffan och kollar på Ivanhoe – då är det lite sent.

Har du gjort vinster eller förluster på aktier/fonder?
Vill du kvitta dem mot varandra måste de säljas innan årsskiftet. Andra kapitalvinster som inkommit under året går också att dra av mot kapitalvinster/förluster på aktier/fonder.

Planerar du att flytta ditt sparande från depå till ISK?
Sälj fonderna/aktierna före den 1 januari och köp nya i ISK efter nyår så du slipper dubbelbeskattas. De flesta tjänar på att handla med aktier och fonder i en ISK istället för i en vanlig depå. Skatten på ditt innehav i ISK 2017 blir 0,375 procent.

Har du jämkat?
Om dina förutsättningar ändrats under året (högre/lägre inkomst, större/mindre lån, högre/lägre ränta) så kan det finnas anledning att se över din jämkning.

Har du gjort avdrag för Rut och Rot-arbete?
För att skattereduktionen ska räknas på beskattningsåret 2016 ska arbetet också vara fakturerat och betalat under 2016.

Har du betalat din restskatt?
Kostnadsräntan vid restskatt ligger på 16,25 procent från och med förfallodagen (för de flesta 14/11) så se till att kvarskatten är betald i tid.

Är ni två som delar på ett lån?
Se över fördelningen av räntebetalningen för att maximera skatteavdraget. Anmäler ni hur ni vill fördela räntebetalningen före årsskiftet kommer det med i den förtryckta deklarationsblanketten.

Ligger du, när du läser detta, i soffan och funderar på varför inte Ivanhoe valde Rebecca istället för Rowena? Ligg kvar och njut av jul och nyårshelgerna! Men boka in en timme för dig själv och din ekonomi i kalender efter helgerna då du kan se över följande:

1. Dina avtal. Ta reda på när du har förfallodag på dina försäkringar. Har du ett bundet elavtal som är på väg att ta slut? När förhandlade du om räntan på ditt bolån sist? Har du rätt mobilabonnemang? Jämför och se till att du har rätt avtal till rätt pris.
  2. Ditt sparande. Har du bra fonder med låg avgift? Har du ett sparkonto med ränta? Om inte är det dags för nya val.
  3. Skattekontot. Har du använt skattekontot som sparkonto så är det dags att tänka om. Tidigare har vi fått 0,56 procent i ränta på skattekontot skattefritt men nu sänks räntan till 0 procent. Högsta räntan just nu är 1 procent på sparkonto med insättningsgaranti och fria uttag.