Räntan på bolån och sparkonton sänks efter Riksbankens sänkning av reporäntan.

Räntan på bolån och sparkonton sänks efter Riksbankens sänkning av reporäntan.

Riksbanken sänkte reporäntan med 0,25 procentenheter från 1,5 till 1,25 procent i förra veckan. Och nu sänker bankerna räntan på bolån och sparkonton.

Inflationen under Riksbankens mål på 2 procent

Indikationer om en svagare konjunktur, både på hemmaplan och i vår omvärld, gjorde alltså att Riksbanken sänkte reporäntan förra veckan. BNP-tillväxten i Sverige har hittills i år varit oväntat stark beroende på att tjänsteexporten ökat kraftigt. Men enligt Riksbanken så kommer den svaga efterfrågan från euroområdet dämpa exporten vilket kommer att bidra till en svag BNP-tillväxt under den närmaste tiden.

Sedan det förra riksbanksmötet den 3 juli har kronan stärkts mot andra valutor vilket har gjort att importvarorna har blivit billigare, vilket i sin tur gör att inflationstycket väntas blir lägre. Inflationsmålet på 2 procent kommer inte att hållas enligt Riksbanken.

Vad har bankerna gjort med räntan på bolån?

Efter reporäntesänkningen har följande banker/kreditinstitut sänkt sin ränta på bolån (3-månaders): Danske Bank, Handelsbanken, ICA Banken, Ikano Bank, Länsförsäkringar, Nordea, SBAB, SEB, Skandiabanken och Swedbank. Sänkningen ligger på mellan 0,20 till 0,40 procentenheter. Efter sänkningen ligger räntan på bolån för dessa banker/kreditinstitut på nästan samma nivå – mellan 3,55 och 3,60 procent.

Vad har bankerna gjort med räntan på sparkonton?

När reporäntan sänks och bankerna sänker räntan på bolån, så brukar räntan på sparkonton följa efter. Fram tills idag (13/9) har Ikano Bank, Nordea och SBAB sänkt sina rörliga sparräntor med 0,25 procentenheter och Skandiabanken har sänkt med 0,2 procentenheter.

Ränteprognos

Riksbanken sänkte även räntebanan något i jämförelse med bedömningen i juli. Reporäntan väntas ligga kvar på nuvarande nivå fram till mitten av nästa år. Riksbanken skriver i ett pressmeddelande att i takt med att konjunkturen förbättras och inflationstrycket stiger höjs räntan gradvis.

Riksbankens räntebana ifrågasätts av flera. Enligt en färsk konjunkturprognos från SEB spås en svag utveckling av Sveriges ekonomi vilket betyder att riksbanken kommer att behöva sänka en gång till före årsskiftet.

Även Pär Magnusson, chefsanalytiker på Royal Bank of Scotland, tror på en lägre räntebana än Riksbanken. Han tror att det kommer ytterligare 50 punkters sänkning före årsskiftet.

Originalartikel hos Compricer: Räntan på bolån och sparkonton sänks efter Riksbankens sänkning av reporäntan.