”Få har ett så bra elavtal att de inte tjänar på att byta”

”Få har ett så bra elavtal att de inte tjänar på att byta”

Mino, en av våra elrådgivare svarar på hur en vanlig dag ser ut och hur hon hjälper våra kunder att spara pengar på sitt elavtal.

Att välja rätt elhandelsbolag kan ge stora besparingar för de flesta. Jag tog själv igår min senaste elfaktura till Mino Eriksson, en av våra elrådgivare, för att se om jag kunde spara något på att byta elhandelsleverantör. Drygt 800 kronor per år blev min besparing och bytet gick snabbt och smidigt.

Jag passade på att ställa några frågor till Mino.

Vilka kunder är det som kontaktar dig och vill ha hjälp med att se över sitt elavtal?

Det är allt ifrån företag, villaägare, sommarstugeägare och personer som bor i lägenheter. Många är medvetna om vad de har för avtal och vet när det är dags för omförhandling. Andra vet inte vilka de har avtal med och blir ofta överraskade över hur mycket det kan skilja mellan elbolagen.

Brukar det gå att hitta ett bättre avtal för kunderna du pratar med?

Ja, det går nästan alltid. Det är få som har ett så bra avtal att de inte tjänar på att byta. Eftersom vi gör bytet och det är kostnadsfritt också så brukar vi alltid hitta ett bra avtal för kunden.

Är det många som fortfarande sitter på tillsvidareavtal?

Ja, det är fortfarande alldeles för många. Till exempel om man har flyttat och inte gjort ett aktivt val hos sin elleverantör så får man automatiskt ett tillsvidareavtal. Vad många inte vet om är att man ofta kan halvera sin elräkning bara genom att göra ett val och i samband med det jämföra och hitta det bästa avtalet för just sin bostad.

Kan du ge några exempel på kunder du har hjälpt?

Ja, här kommer några exempel:

• En lägenhetsinnehavare med en kostnad på 2300 kronor per år hjälpte jag att spara 1200 kronor. Även om hon gjorde av med ganska lite el så lyckades vi spara över 50 procent av hennes kostnader.
  • En annan lägenhetsinnehavare i Stockholm som satt med ett tillsvidareavtal hjälpte jag att spara 8000 kronor per år.
  • Ett företag som hade riktigt höga kostnader på el (och hög elförbrukning) för sin lagerlokal hjälpte vi att spara över 100 000 kronor per år. De hade ett tillsvidareavtal och kunde alltså spara enormt mycket bara genom att välja avtal.
  • Den mest ovanliga kunden jag har hjälp var en ägare av en upplyst reklampelare. Pelaren gjorde endast av med runt 2-3000 kWh/år men med en annan elleverantör kunde ägaren spara 1500 kronor per år.

Hur mycket brukar besparingarna vara på?

Det är väldigt olika. Allt ifrån några hundralappar till många tusenlappar. På en genomsnittlig villa brukar besparingarna ligga på mellan 2000 och 4000 kronor per år.

För kommentarer och mer information kring artikeln kontakta Christina Söderberg

christina.soderberg@compricer.se