Passiva båtägare kan förlora många tusenlappar med fel båtförsäkring

Passiva båtägare kan förlora många tusenlappar med fel båtförsäkring

På uppdrag av Svenska Dagbladet jämförde Compricer kostnaden att försäkra åtta vanliga båtmodeller. Jämförelsen, som publicerades 8 april i tidningen, visar på stora prisskillnader mellan försäkringsbolagen - som mest drygt 400 procent.

Många båtägare väljer att hålla fast vid sin gamla båtförsäkring år efter år. Men genom att vara aktiv och jämföra försäkringspremierna mellan försäkringsbolagen kan du som båtägare spara många tusenlappar och få ett bättre försäkringsskydd.

”Många båtägare ligger kvar på ett högt försäkringsvärde och betalar onödigt höga premier” säger Philip Pereira dos Reis, chefredaktör för Praktiskt Båtägande i artikeln.

Köper du en ny båt, har du en äldre båt, ligger båten i en ny hamn, har du installerat ny säkerhetsutrustning eller har du fått en skada på båten är alla bra anledningar till att se över försäkringsskyddet. Det är också ett bra tillfälle att se över försäkringen om du är missnöjd med till exempel en skadereglering.

Även om många bolags erbjudanden ser likvärdiga ut är det är alltid viktigt att först jämföra innehållet i försäkringarna, att fundera på vilket skydd man behöver, hur självriskerna ser ut och vad försäkringen täcker. ”Beroende på ens egna behov kan det vara motiverat att betala en högre premie för att få ett bättre skydd”, säger Philippe Suhard, försäkringsansvarig på Compricer.

”När man väljer försäkring brukar vi råda kunderna att i första hand ta reda på innehållet, därefter priset och i tredje hand hur väl bolaget kan båtar” säger Jonas Roberts, affärsområdeschef Svedea i tidningen.

Några exempel från jämförelsen:

·  Motorbåt inombordare Sea ray 220. Det skiljer 3289 kronor mellan dyrast och billigast försäkring

·  Motorbåt J. Merry Fisher 655. Det skiljer 7905 kronor mellan dyrast och billigast försäkring

·  Segelbåt Hallberg Rassy 29. Det skiljer 2210 kronor mellan dyrast och billigast försäkring

Läs Svenska Dagbladets artikel här (med fler jämförda båtar)

Jämför båtförsäkringar här: Till tjänsten >>

För mer information, kontakta:

Christina Söderberg, sparekonom Compricer