Så får du pengarna att räcka i januari

Gapar plånboken tom efter jul och nyår? För många hushåll är januari årets tuffaste månad för att få ekonomin att gå ihop. Men det finns smarta sätt att spara pengar utan att behöva leva på bröd och vatten. Compricer tipsar om hur du kan spara tusentals kronor på att jämföra de vanligaste hushållsutgifterna.

Byt Elavtal - spara 3.132 kronor per år

Oavsett om du har bundet eller rörligt elavtal finns det stora prisskillnader mellan Sveriges ca: 130 olika elhandelsbolag. Särskilt dyrt blir det om du inte valt elavtal utan sitter på ett sk. ”Tillsvidareavtal”, vilket i praktiken innebär att du tilldelas sämsta priset från elbolaget. Fortfarande har ca: 20% av Sveriges hushåll denna typ av avtal.

Årskostnad för Villa 25.000 kwh/år rörligt avtal

Årskostnad med billigaste avtalet: 36.684 kronor (146,73 kwh)

Årskostnad med dyraste avtalet: 39.816 kronor (159,26 kwh)

Att spara: 3.132 kronor varje år

Byt bilförsäkring - spara 7.153 kronor per år

Om du inte har jämfört din bilförsäkring på ett tag betalar du med stor sannolikhet alldeles för mycket för din försäkring. Många konsumenter jämför försäkringsbolag när man köper sin bil men blir sedan kvar i samma bolag, vilket brukar bli dyrt. En smart rutin som kan spara mycket pengar åt hushållet är att jämföra sin bilförsäkring varje gång försäkringen skall förnyas.

Helförsäkring Volvo V 70. Man 30 år bor i villa i Stockholm

Årspremie billigaste försäkringsbolaget: 9.129 kronor

Årspremie dyraste försäkringsbolaget: 16.282 kronor

Att spara: 7.153 kronor varje år

Välj rätt sparkonto - tjäna 2.100 kronor per år

Trots att många banker, särskilt storbankerna erbjuder bedrövligt dåliga sparkontoräntor envisas de flesta konsumenter att behålla sitt gamla sparkonto. De allra flesta nischbanker omfattas idag av den statliga insättningsgarantin och erbjuder betydligt bättre villkor än storbankerna. En vanlig fallgrop när man väljer ett obundet sparkonto är dock uttagsvillkoren som kan variera mellan bankerna, där vissa banker tar avgifter som kan äta upp din ränta.

Sparbelopp: 100.000 kronor. Obundet sparkonto.

Bästa sparkontot: 2,65% (2.650 kronor per år)

Sämsta sparkontot: 0,55% (550 kronor per år)

Att tjäna: 2.100 kronor varje år

För mer information vänligen kontakta:

Erik Emanuelsson, marknadsansvarig

tel: 0704-244 211

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi och hjälper konsumenter spara pengar på att göra smartare val. Compricer är helt gratis för konsument. Varje månad hjälper Compricer tusentals svenskar att hitta billigaste bilförsäkringen, bästa elavtalet och lägsta räntan på privatlånet. Dessutom kan du jämföra bästa räntan för bolån och bästa sparräntan för Sveriges alla sparkonton. Compricer har även gratis telefonrådgivning och kan hjälpa konsument med själva bytet av leverantör på vissa tjänster. Varje månad använder 250.000 svenskar Compricers olika jämförelsetjänster.

Compricer har två år i rad utsetts till en av Sveriges 100 bästa sajter av tidningen Internet World.