Concent bidrar till förverkligandet av Barents Center

Under tre års tid har initiativtagarna till projektet Barents Center, IQuity AB inom Avalanche Capital koncernen, arbetat med en idé som nu övergår till att bli verklighet. Ett multi-use center, en ”stad i staden”, som sammanbinder Haparanda och Torneå över nationsgränsen mellan Finland och Sverige och som kommer att utgöra en given mötesplats för invånarna i den vidsträckta Barentsregionen.

För förverkligandet av Barents Center har Concent AB fått i uppdrag, av IQuity AB att svara för projekteringsledning och strategisk rådgivning i samband med genomförandet.  Byggstart sker till våren 2014. Huvudansvarig arkitekt är Wester + Elsner.

Barents Center omfattar 70 000 kvm och innehåller shopping center, hotell, multiarena, gymnasieskola, kontor, bio och innovationscenter.

Dessa välintegrerade delar kommer, tillsammans med IKEA och shopping centret Rajalla, att förstärka HaparandaTornio som självklar destination för besökare från Sverige och Finland såväl som shoppingturister från Norge och Ryssland.

• iquity
  • barents center

___________________________________________________________________________________

Concent erbjuder ett brett spektrum av fastighetsrelaterade tjänster till fastighetsägare, investerare och kommuner. Vi fokuserar alltid på att maximera nyttan för våra kunder och att leverera till slutanvändarnas behov.

Vi har för närvarande kontor i Stockholm och Norrköping men verkar i hela Sverige och inte sällan med utländska beställare och konsulter.

Med den samlade kompetensen inom Concents fyra kompetensområden erbjuder vi tjänster som sträcker sig genom en fastighets livscykel; från analys och affärsidé till fysiskt genomförande av projekt samt situationsanpassad och närvarande förvaltning.