Fem startups utvalda till höstens omgång av Språngbrädan

Pressmeddelande   •   Okt 02, 2019 10:57 CEST

4 september startade fem nya lovande startups i höstens omgång av Språngbrädan. Tillsammans med experter och kompetens i Connects nätverk kommer de under de närmsta månaderna att arbeta med sina strategier och förbereda för att möta marknaden och presentera för Connects investerarnätverk.

- Det är imponerande att se bredden hos bolagen vi valt ut bland alla ansökningarna. I den här omgången arbetar vi med bolag inom life science, food & beverage, avancerad teknik för integritet på internet och system för innovationsledning. Det ger en fantastisk energi, säger Stefan Sonnerstedt, som sedan 2 sep leder teamet på Connect Region Öst.

Programmet avslutas med att de bolag som kvalificerar sig får möjlighet att presentera för Connect Sveriges investerarnätverk, Sveriges största med över 400 medlemmar. Presentationen sker både online och vid ett fysiskt investeringsmöte i Stockholm 6 december.

De här fem bolagen blev utvalda:

MINVINO
MINVINO är en exklusiv serie av fyra vatten som mineraliserats för att komplettera olika viner. Det är en helt ny kategori premiumvatten som visar att vatten inte bara är "vatten" utan att det kan förhöja upplevelsen av ett vin. Med bas i svenskt källvatten har teamet bakom MINVINO tillsammans med master blender Solveig Sommarström och sommelier Susanne Berglund utvecklat de fyra olika sortertna.

Hives
Hives.co är en mjukvara för Innovation Management som gör att företag kan ta kontroll över hela sitt innovationsarbete genom att engagera sina medarbetare till att lösa de utmaningar som gör att företaget kan möta framtiden. Hives sätter ett högt värde i transparens och tar plats för att vara en del av att förändra hur framtidens arbete ser ut genom att ge fler företag möjligheten att engagera sina medarbetare och hantera innovation över hela organisationen.

Denthub
Denthub är en digital hubb inom dentalbranschen som digitaliserar kommunikationen mellan tandläkare och tandtekniker. Normalt sett kommunicerar dessa parter med handskrivna ordersedlar och telefonsamtal. Denthub tillhandahåller digital orderhantering, kommunikation, logistik och fakturering i en enda lösning. Allt detta resulterar i att användarna sparar värdefull tid, minimerar onödig materialsvinn, höjer kundnöjdheten och förbättrar tandvården för patienter.

Privacy1
Privacy Ones utvecklar en one-stop-solution för att enklare och mer kostnadseffektivt säkra integritetskänslig data i enlighet med exempelvis GDPR och CCPA.  Plattformen innebär att kunderna kan spara upp till 90% av den tid de normalt lägger på regelföljsamhet. Ett spännande team med erferenhet  av integritetssystem från Spotify, Ericsson och Lucent ligger bakom produkten. Vid Sweden Demo Day i våras utnämndes Privacy1  till årets mest lovande atsrtup ab ALMI Invest.

Neobiomics
Neobiomics grundades 2016 av neonatalläkaren Stefan Johansson i en frustration av att det saknades tillgängliga produkter anpassade för för tidigt födda barn. Bolagets mission är att utveckla och tillhandahålla evidensbaserade produkter anpassade för neonatalvården. Med Neobiomics produkter kan rätt förutsättningar ges för att varje för tidigt född ska bli frisk och nå sin fulla potential i livet.

Connect stimulerar utvecklingen av tillväxtföretag och matchar entreprenörer med kompetens och kapital genom att bygga nätverk mellan tillväxtföretag, det etablerade näringslivet, professionella rådgivare, finansiärer och akademien. Connect arbetar med två beprövade tillväxtprocesser; Språngbrädan® som vänder sig till nya tillväxtföretag med hög unikitet och FöretagsAcceleratorn® som vänder sig till etablerade företag som vill växa.