Här är de fyra nya bolagen i Connect Språngbrädan

Pressmeddelande   •   Mar 15, 2018 14:52 CET

7 mars startade årets andra grupp i Connect Språngbrädan, programmet för startups som söker kapital. Bolagen som får möjlighet att vara med denna gång är verksamma inom Fintech/Regtech, AI för rekrytering, Medtech och digitala lifestyle-tjänster.

- Språngbrädan är ett beprövat koncept sedan många år och det senaste årets arbete med vässa programmet ytterligare har gått fantastisk bra och vi har fått starkt gehör från marknaden i vår region. Det är givetvis mycket roligt för oss som jobbar nära bolagen och även hela Connects nätverk, säger Hannes Helander, Programansvarig för Startups på Connect Sverige i Region Öst.

Programmet avslutas med att de bolag som kvalificerar sig får möjlighet att presentera för Connect Sveriges investerarnätverk med över 400 medlemmar, både online och vid ett fysiskt investeringsmöte i Stockholm  31 maj, 2018.

De här fyra bolagen deltar i programmet:

Histo
Molntjänst och klientmjukvara som möjliggör för forskare och laboratorier att lagra, analysera och samarbeta med mycket stora bilddata från mikroskop (upp till flera TB). Tjänsten låter användarna analysera och identifiera celler, RNA och koppla dessa till vävnadsinformation från olika databaser. Tjänsten testas idag av fler än 30 laboratorier över hela världen.

Vertex GRC
En SaaS lösning med potential att ändra spelreglerna på den traditionella marknaden för GRC-system (Governance, Risk Management and Compliance). Jämfört med befintliga system fokuserar Vertex GRC på användarvänlighet, att snabbt komma igång med systemet och en prismodell som öppnar nya marknadssegment. Qliro är en av deras första kunder.

Doodlespot
Från krumelurer till konstverk. Doodlespot erbjuder en tjänst som håller ordning på dina barns teckningar och gör det enkelt och kul att skapa unika & snygga tavlor till vardagsrummet eller barnrummet. Sedan lansering i höstas har de fått såväl återkommande kunder samt blivit omnämnda i press och sociala media.

Wopify
En plattform som med hjälp av maskininlärning snabbt matchar rätt kandidater med passande lediga tjänster. Wopify gör det enkelt att hitta och söka tjänster som är intressanta för dig utifrån dina kunskaper. För arbetsgivare möjliggör det träffsäker rekrytering som inte tar hänsyn till den sökandes backgrund, etnicitet, kön, ålder eller religion.