Solen – ett hett investeringsobjekt

Pressmeddelande  •  2011-02-15 05:00 CET

Solen – ett hett investeringsobjekt

PRESSMEDELANDE 2011-02-15: En av årets kallaste dagar erbjuder solenergi och väderlekstjänster som heta investeringsobjekt vid CONNECT Östra Sveriges första Investeringslunch. Det är otroligt hög kvalitet på bolagen denna gång och om investerarna ser något bolag som de tycker är intressant, så gäller det att satsa, säger Lillemor Karlsson, VD CONNECT Östra Sverige.

Presenterande bolag:

HiNation AB, Linda Krondahl
Solenergi
HiNation har utvecklat HiLight, en liten bärbar lösning för mobilladdning och belysning som drivs till 100 % från solenergi. Bolaget har idag en fungerande produkt som levererats i 30 exemplar och ordrar på ca 200 st HiLights samt signerade agentavtal med 4 länder i Afrika. www.hination.com www.hination.org

PROPit AB, Olle Blidholm
Bränslebesparing inom sjöfart
PROPit ABs affärsidé är att förse den kommersiella sjöfarten med system som kraftigt minskar bränsleförbrukningen. Lösningarna är baserade på utnyttjandet av vindkraft för samtidig elgenerering och framdrift av fartyg. PROPit levererar en helhetslösning till kund innefattande vindturbin(er), generator, mjukvara för optimal framdrift/elgenerering samt styrsystem för styrning från kommandobryggan.

Antrad Medical AB, Kurt Högnelid
Medicinteknik
Antrad Medical AB erbjuder sjukvården över hela världen snabb tillgång på blodplasma av hög kvalité och kan därigenom spara liv, resurser och pengar. Idag tar det 20-40 minuter att tina blodplasma – Antrad tinar blodplasma på 5 minuter. Kunderna är blodbanker världen över. Tekniken är patenterad. www.antrad.se

Sensagon AB, Dan Kjellander
Trygghetssystem
Sensagon är ett kompetenscenter för frågor rörande äldres boende. Sensagon har utvecklat trygghetssystemet, C.STATUS™, för senior- och trygghetsboende som generell standard vid nyproduktion och renovering. C.STATUS™ är ett trygghetssystem med minneshjälp för äldre. Det hjälper den äldre att ha koll på sin egen tillvaro, skapar trygghet och minskar olycksrisker. Produkten består av minnespaneler, minnesbrickor, intelligenta spis- och köksvakter samt sensorer, larm och tillbehör. Sensagon har hittills sålt ca 200 C.STATUS™-system och break even uppnås vid ca 500 system per år. www.sensagon.se

Tymatic AB, Mats Lundquist
Elverktyg
Tymatic AB bildades 2009 för att slututveckla den patenterade najmaskinen Tymatic. Tymatic AB äger alla rättigheter, alla godkända samt sökta patent för produkten samt all teknikutveckling och fungerande prototyper. Framtagande av 0-serie har initierats och skall slutföras under 2011. Parallellt skall inköp och tillverkning planeras likväl förberedelser för marknadsintroduktion och säljstart. www.tymatic.se

Ignitia AB, Liisa Petrykowska
Meteorologi
Ignitia har utvecklat en unik atmosfärisk modell för att göra väderprognoser för industrin i Västafrika. Bolaget har etablerat sig officiellt på marknaden i Ghana med dotterbolaget Ignitia Ghana Ltd, och satsar nu på att erbjuda väderprognoser till jordbruk-, gruv- och kustnära industri inom landet. www.ignitia.se

Om CONNECT Östra Sverige CONNECT Östra Sverige är en ideell förening vars syfte är att stimulera skapandet och utvecklingen av tillväxtföretag i regionen Stockholm, Mälardalen, Östergötland och Gävleborg. CONNECT sammanför entreprenörer med kompetens och kapital genom att bygga nätverk mellan tillväxtföretag, det etablerade näringslivet, professionella rådgivare, finansiärer, studenter och forskare. CONNECT arbetar med två beprövade tillväxtprocesser; Språngbrädeprocessen vänder sig till nya tillväxtföretag med hög unikitet och FöretagsAcceleratrorn® vänder sig till etablerade företag som vill strategiskt vill växa av egen kraft.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom