En av fyra helsingborgare oroar sig för sina lån

Pressmeddelande   •   Maj 09, 2019 11:05 CEST

Anledningar till att Helsingborgarna oroar sig över sina lån

I Helsingborg är många oroliga över sina lån och hur de ska lyckas betala tillbaka dem. En ny undersökning från Consector visar att en av fyra helsingborgare känner oro över sina befintliga lån. 61% av dem som oroar sig uppger att det beror på försämrad privatekonomi. Denna försämring kan inte kopplas till arbetslöshet då arbetslösheten är låg bland undersökningens deltagare.

Pontus Holgersson, VD på Consector, menar att oron kan vara en följd av en ny konsumtionstrend.

Idag tar många lån för att kunna konsumera, men konsumenter som inte förstår kostnaden för ett lån kan enkelt bli skuldsatta. Detta är ett oroväckande mönster som säkerligen kommer leda till att fler kommer känna oro för sina lån framöver”, säger Pontus Holgersson.

Rapporten som låneförmedlaren Consector tagit fram behandlar Helsingborgsbornas lånevanor. Den visar att ca. 50% av Helsingborgarna har bolån. Den vanligaste låneformen är privatlån (blancolån), vilket 53% av de tillfrågade uppger att de har. 45% av dem har lånat för att kunna finansiera bil- och båtköp. 42% utnyttjar krediten på sina kort och 43% har studielån. 5% uppger att de har tagit smslån, 5% har lånat för att finansiera semesterresa och 4% uppger att de har konsumtionslån.

Pontus konstaterar också att det blivit enklare att få lån digitalt. Det har bidragit till att fler lånar utan att vara säkra på om de kan betala tillbaka.

Att det blivit enklare att ta lån digitalt har både för- och nackdelar. Tillgängligheten och snabbheten gör att många konsumenter inte tänker efter innan de lånar och lätt hamnar i skuldfällan.”

”Men att det är enkelt och digitalt har givetvis också många fördelar. Att jämföra och byta långivare går på någon dag. Fler aktörer på marknaden för privatlån leder till förbättrade villkor för konsumenten. Med hjälp av låneförmedlare kan konsumenterna snabbt jämföra olika alternativ och på så sätt få ner kostnader och räntor. Dessutom slipper man flera kreditupplysningar”, säger Pontus Holgersson.

Låntagaren kan göra en hel del själv för att förbättra sin situation, anser Pontus Holgersson.

”Ett bra sätt för att få bättre kontroll är att göra en sammanställning över sina lån och se över villkor och räntor. Om det ser ut som att man betalar för mycket bör man omförhandla räntorna. Ett annat råd är att samla sina lån på ett ställe om man har flera lån hos olika aktörer.”

Pontus viktigaste råd handlar dock om att tänka till innan man tar ett lån:

”Det finns två frågor man alltid ska ställa sig: Har jag råd med lånet? och Hur ska jag betala tillbaka lånet?

Consector är en fristående låneförmedlare som vägleder privatpersoner i att utvärdera, förbättra och konkurrensutsätta sina krediter, oavsett om det gäller bolån, privatlån eller kreditkort. Bolaget analyserar kreditmarknaden efter varje kunds behov och matchar sedan kunden mot överensstämmande kreditaktörer. Målsättningen att minska räntekostnader för kunden och samtidigt skapa goda och långsiktiga relationer mellan kund och kreditgivare. Consector etablerades 2014, har expanderat snabbt och har nu ett 30-tal anställda. Målsättning att bli marknadsledande i Norden. Consector har tillstånd från Finansinspektionen avseende förmedling av bostadskrediter enligt lagen (2016:1024) om verksamhet med bostadskrediter och står under Finansinspektionens tillsyn.

Kommentarer (0)

Kommentera