Glad nyhet för alla som behöver bolån

Pressmeddelande   •   Apr 05, 2018 09:00 CEST

Consectors applikation visar här hur mycket en 45 åring med inkomst på 39000 i månaden får låna.

Ny bolånekalkylator visar hur mycket du får låna!

Två av tre svenskar har låneskulder, och bolånen passerade nyligen 3000 miljarder kronor. Men reglerna kring bolån har skärpts. Det är inte lätt att hålla reda på reglerna eller räkna ut vad de innebär. Med Consectors nya bolånekalkylator blir det enkelt att räkna ut hur mycket man kan låna samt se kostnaden för lånet tillsammans med amortering.

– Vi tror att en stor andel av befolkningen inte har förstått hur Finansinspektionens nya regelverk för bolån påverkar dem.

Consector gör det krångliga blir enkelt

Nästa gång du behöver ett bolån kommer banken att ställa en rad ekonomiska frågor innan de går med på ett lån. Många faktorer spelar in i bedömningen, och det är svårt att veta vad som gäller just för dig.

Så vi tog fram en smart bolånekalkylator. Den är enkel och går snabbt att använda, och den är gratis för alla. Den hjälper dig att bedöma just din lånesituation inför en budgivning på en bostad, eller om du vill öka på det bolån du redan har, till exempel inför en renovering.

Testa bolånekalkylatorn här!

”Vi jobbar ju med att hjälpa konsumenter”

– När det kommer fler regleringar för bolån och saker uppfattas och blir krångligare, vill vi underlätta för konsumenterna, berättar Pontus Holgersson på Consector.

– Att köpa en bostad kan vara svårt ändå, även utan lånefrågor. Vi ville göra det lite enklare. Vi jobbar ju med att hjälpa konsumenter med deras privatekonomi, säger Pontus Holgersson.

Vilka faktorer påverkar bolånet?

Innan banken godkänner din ansökan om bolån är det en rad faktorer som måste tas med in i kalkylen:

• Inkomster
    Summan av hushållets totala inkomster och utgifter
  • Belåningsgrad
    Lånebeloppet jämfört med bostadens värde
  • Amorteringskrav
    Hur mycket du måste betala av på lånet varje år
  • Skuldkvot
    Förhållandet mellan lånebelopp och inkomst. En hög skuldkvot kan leda till höjda amorteringskrav (nya regler från 1 mars 2018).

Allt det här tar Consectors bolånekalkylator hänsyn till automatiskt. Den läser in siffrorna och räknar ut hur mycket du kan låna.

Vi håller kalkylatorn uppdaterad hela tiden, med nya regler och procentsatser och beloppsgränser. Du behöver inte hålla koll på allting själv, vi sköter det åt dig. Du behöver bara knappa in dina egna siffror så ser du direkt hur mycket du kan låna. Många konsumenter får säkerligen ett uppvaknande när de ser hur de nya regleringarna påverkar lånemöjligheterna. Med de nya kraven blir inkomsten väsentlig för lånebeloppet och kostnaden för amortering.

Consector är en fristående låneförmedlare som vägleder privatpersoner i att utvärdera, förbättra och konkurrensutsätta sina krediter, oavsett om det gäller bolån, privatlån eller kreditkort. Bolaget analyserar kreditmarknaden efter varje kunds behov och matchar sedan kunden mot överensstämmande kreditaktörer. Målsättningen att minska räntekostnader för kunden och samtidigt skapa goda och långsiktiga relationer mellan kund och kreditgivare. Consector etablerades 2014, har expanderat snabbt och har nu ett 30-tal anställda. Målsättning att bli marknadsledande i Norden. Bolaget har tillstånd att förmedla konsumentkrediter och står under Finansinspektionens tillsyn.

Kommentarer (0)