Att halka in på ett bananskal - och värna om it-branschens kvinnor

Jenny är Stockholmstjejen som flyttade till Malmö och som på ett bananskal halkade in i it-branschen. Hon brinner mer för människor än för tekniken i sig och är en av våra nyckelspelare i vårt kvinnliga nätverk Q Rendezvous. Möt en av våra konsultchefer på Consid i Malmö!

Jenny tar med sig en kopp kaffe in i mötesrummet. Hennes ansikte är, precis som alltid när jag träffar henne, ett enda stort leende. Det som tydligast vittnar om att hon inte längre bor i Stockholm utan i Skåne är hennes långa, skorrande ”ja”:n. Hon passar väl in i Malmökontorets ombonade lönnrum i sin färgglada stass. Vi börjar med att prata om hur det kommer sig att hon hamnade på Consid.

– Jag ville byta jobb och hade börjat se mig om efter ett nytt. I samma veva fick jag kontakt med kontorschefen för Consids Malmökontor, Peter, som jag tidigare hade jobbat tillsammans med på ett annat bolag. Vi bestämde oss för att ta en lunch. Peter passade på att fråga mig om det inte fanns någon med min profil som jag trodde skulle vara intresserad av att börja jobba på Consid. Jo, sa jag. Jag har min profil! Och på den vägen är det.

Med tiden har Jenny hittat fler och fler delar hos Consid som hon uppskattar. Att man arbetar med stor frihet under ansvar och är mån om en sund balans mellan arbete och privatliv i kombination med att företaget har en bra team-anda benämner hon som några av de aspekter som gjorde att hon valde Consid som arbetsgivare. Men det viktigaste av allt är för henne att ha en bra chef.

– En bra chef är A och O. Den främsta anledningen till att jag från början valde Consid var att jag kände Peter sedan innan. Goda kollegor och utmanande uppgifter är viktigt – men inget av det funkar om man inte har en bra chef.

Halkat in på ett bananskal

In i branschen har Jenny halkat som på ett bananskal. Hon är från början utbildad inom geografiska informationssystem och kan det mesta om naturgeografi. Från att ha fokuserat på stenar och kartor hamnade hon helt plötsligt i den digitala världen via kartor på webben som ledde henne in på webbutveckling.

– Jag gillar faktiskt inte datorer så mycket. Men jag gillar människor – mer än teknik. Jag utmanas mer av att jobba med människor. När jag konsultar håller jag mig därför nära kunden och användarna – jag brinner för att ta deras svårigheter och utmaningar och översätta dem till en teknisk lösning. När lösningen sedan implementerats fungerar tekniken som ett verktyg för att nå deras mål.

På sin roll som konsultchef ser hon som att hon ska fungera som en stödfunktion till sina medarbetare för att underlätta deras vardag. Genom coaching, kompetensutveckling och utmanande projekt vill hon ge dem de bästa förutsättningarna för detta.

– Det största problemet är sällan att folk jobbar för lite – tvärtom. Folk jobbar för mycket om man inte stoppar dem. De flesta vill göra så gott ifrån sig som de bara kan. Jag vill inte trötta ut mina anställda så jag är alltid tydlig med vad som förväntas – och inte förväntas – av dem när jag introducerar dem till sin nya roll.

Q Rendezvous i Malmö – ännu ett nätverk som behövs

Jenny är den som främst driver Consids kvinnliga nätverk Q Rendezvous framåt i Malmö. Hon tror att nätverket är viktigt ur fler aspekter. Ju fler nätverk – desto bättre. När det kommer till just Q Rendezvous tror hon det är ett bra sätt för kvinnor som minoritet i it-branschen får chans att träffa andra kvinnor i samma sits. Inte för att göra någon skillnad mellan män och kvinnor – men för att alla typer av nätverkande är bra.

– Många jobbar idag som på isolerade öar – kanske är man helt ensam om att jobba med det man gör på just sitt bolag. Detta gör att man blir jävligt tight med Google – men inte med så många fler. Det är också vanligt att man som tjej är helt ensam av sitt kön på en större it-avdelning. Då kan det ibland vara ganska skönt att träffa andra likasinnade.

Att man så ofta talar om att det inte finns några tjejer i it-branschen förstår sig Jenny inte på.

– När vi skulle bjuda in till Q Rendezvous första träff i Malmö fick vi med några knapptryck fram en lista på 500 it-tjejer här. Vi finns – vi är hur många som helst. Men jämställdheten är väldigt skev inom vissa områden inom it. Många tjejer som utbildar sig inom it väljer i större mån de yrken och roller som är mindre teknikfokuserade, såsom projektledning och kommunikation.

Jenny hoppas att Q Rendezvous i Malmö ska utvecklas så att det sprids och blir till fler träffar med ännu större fokus på levande nätverkande, där man har möjlighet att utbyta erfarenheter även mellan träffarna.

– Det märks verkligen att Q Rendezvous behövs. Vid vår första träff i Malmö hade vi inte planerat för så mycket mingel – ändå stannade nästan alla som var på plats kvar för att mingla långt efter att träffen var slut. Många uttryckte att de ville ha fler träffar framöver.

Jag frågar Jenny om hon vill rekommendera något innan vi skiljs åt. Efter en snabb övervägning med sig själv vet hon precis vad hon vill skicka med oss.

– Jag vill rekommendera fler att våga berätta om sina svaga sidor. Våga öppna upp för att du inte kan något perfekt. Ofta tror man att man borde kunna allting perfekt. Vågar vi säga att vi inte är så bra på något så får man bättre möjligheter att kunna fokusera på det som man istället är riktigt vass på – och kanske även enklare för andra att sänka garden en aning.

Beatrice Carpvik

Varumärkesansvarig 0769-430227