Consid drar tillbaka nomineringen av Bard till Årets digitala influencer

Konsultbolaget Consid tillkännagav för en tid sedan de tre nominerade till deras årliga utmärkelse Årets digitala influencer som delas ut på Considgalan i Stadshuset lördagen den 25 november. Reaktionerna kring en av de nominerade, Alexander Bard, har varit starka, varför företaget nu drar tillbaka nomineringen. ”Vi vill vara extremt tydliga i vår ståndpunkt” säger Consids vd, Peter Hellgren.

Årets digitala influencer, som syftar till att premiera en individ som drivit digitaliseringsfrågan framåt på ett föredömligt sätt, initierades av konsultbolaget Consid i fjol. Då mottogs priset av Sofie Lindblom, som vid den tiden verkade som innovationschef på Spotify. Årets nominerade – Frida Boisen, digital chef på Bonnier, Per Holknekt, entreprenör och föreläsare, och Alexander Bard, artist, föreläsare och filosof – tillkännagavs för en tid sedan. En av de nominerade, Alexander Bard, har väckt starka reaktioner givet många av hans kontroversiella uttalanden, bland annat i samband med den uppmärksammade kampanjen #metoo. Därav väljer företaget nu att dra tillbaka hans nominering.

– Som jag beskrev i mitt uttalande till Resumé är bakgrunden till nomineringen av Bard de många rätt han har haft i sina digitala och filosofiska trendspaningar under många år, och det är i just kontexten digital influencer han lyfts. De uttalanden som han gjort i samband med bland annat #metoo-kampanjen är ingenting som vi som bolag ställer oss bakom, men vi förstår kluvenheten i att det är svårt att bortse från dessa delar givet nomineringen, även om jag vill understryka att det givetvis inte är detta vi har haft för avsikt att uppmärksamma eller premiera på något sätt. Givet detta drar vi nu tillbaka hans nominering.

Hellgren understryker det faktum att jämställdhetsfrågan är en synnerligen central och viktig fråga för Consid, och att man i bolaget har en total nolltolerans mot sexuella trakasserier.

– I en bransch som vår är det extra viktigt att värna om jämställdheten då könsfördelningen är så pass sned. Vi driver en mängd initiativ för att värna jämställdheten, bland annat vårt kvinnliga nätverk Q Rendezvous. Vi ska vara ett jämlikt och jämställt företag där alla behandlas likvärdigt och respektfullt. Att många tolkat detta på motsatt vis i och med nomineringen av Bard är mycket olyckligt och jag vill än en gång å det tydligaste deklarera att vi på intet sätt ställer oss bakom någon form av förtryck, diskriminering eller trakasserier. Här vill vi vara extremt tydliga i vår ståndpunkt.

Frida Boisen och Per Holknekt står kvar som nominerade och en av dem kommer få ta emot utmärkelsen under Considgalan som går av stapeln i Stadshuset lördagen den 25 november.

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget har kontor i Jönköping, Stockholm, Uppsala, Örebro, Norrköping, Linköping, Göteborg, Malmö, Ljungby, Sundsvall, Storebro, Värnamo och Växjö. Consid startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell, har 500 anställda och beräknas omsätta 600 miljoner kronor 2017. Läs mer på consid.se.

Joakim Andersson

Presskontakt Marknadskoordinator 0732-32 68 33