Consid hjälper Utrikespolitiska institutet med ny webbplats

IT-företaget Consid har fått i uppdrag att utveckla Utrikespolitiska institutets digitala plattform för att stärka institutets digitala kommunikation samt effektivisera dess redaktionella arbete.

Projektet innefattar utveckling av nya ui.se samt landguiden.se. Båda webbplatserna ska byggas med en responsiv funktionalitet samt integreras mot UI:s bakomliggande system. Utvecklingen sker på plattformen EPiServer.

Samarbetet mellan Consid och UI har pågått under en period med syfte att klargöra en framtida digital strategi samt UI:s externa profilering. Projektet är ett helhetsåtagande där Consid levererar såväl analys, koncept, design och utveckling som framtida förvaltning och vidareutveckling.

Förstudien som nu genomförts har haft fokus på att ta fram en strategi för att på bästa sätt möta UI:s målgrupper och profilera institutet tydligare. Även den interna organisationen har setts över för att effektivisera den interna systemfloran och minska antalet system.

..Då allt fler webbplatsbesökare använder mobiltelefoner och surfplattor har man fastslagit att den framtida lösningen ska byggas med responsiv design.

• jönköping
  • episerver

Consid är ett snabbväxande IT-konsultföretag med kontor i Jönköping, Stockholm, Örebro, Norrköping, Linköping, Göteborg, Malmö, Ljungby, Sundsvall, Storebro, Värnamo och Växjö. Bolaget startades i Vetlanda år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell. Bolaget beräknas omsätta 400 miljoner kronor för 2015. 2005 flyttades huvudkontoret till Jönköping och de senaste åren har företaget successivt växt till dagens 250 anställda. Läs mer på www.consid.se.

Om Utrikespolitiska institutet

Utrikespolitiska institutet (UI) är ett oberoende institut och en plattform för forskning och information om utrikespolitiska frågor. Utrikespolitiska institutets uppdrag är att fördjupa och berika det utrikespolitiska samtalet genom att främja intresset för och vidga kunskapen om utrikespolitiska frågor. Det gör institutet genom forskning, evenemang och medverkan i media. Med egna publikationer, UI-bloggen, deltagande i internationella nätverk och genom Anna Lindh-biblioteket bidrar UI till spridning av kunskap om internationell politik och förhållanden i andra länder. Institutets sakkunniga inkluderar både forskare och redaktörer med utrikespolitisk kompetens. UI:s perspektiv är brett, men fokus ligger på internationella frågor med särskild betydelse för Sverige. Forskningen inom institutet baseras på självständig vetenskaplig analys. UI är tillsammans med Försvarshögskolan ansvarig för Anna Lindh-biblioteket – Högskolebiblioteket för försvar, utrikes- och säkerhetspolitik.

Joakim Andersson

Presskontakt Marknadskoordinator 0732-32 68 33