De lanserar Youtube-serie för att boosta programmering i skolan

IT-bolaget Consid har länge vurmat för att få in programmering som en del av läroplanen. Innan årsskiftet lanserade de en kampanj där en programmeringsutbildning till en mellanstadieklass, och 50 000 kronor till en klassresa, stod på spel. Nu lanserar bolaget en Youtube-serie med grund i programmeringsutbildningen, för att dela med sig, inspirera och väcka intresse för programmering på skolor runt om i hela Sverige. ”Vi hoppas att våra filmer ska inspirera skolor runtom i hela landet att lära sig mer om programmering”, säger företagets vd Peter Hellgren.

Den 23 augusti förra året presenterade utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) och näringsminister Mikael Damberg (S) i en debattartikel med rubriken ”Vårt löfte till barnen – mer teknik i skolan” att regeringen lagt fram ett förslag på en stadieindelad timplan där teknikämnet lyfts och där det avsetts egen garanterad undervisningstid för teknikämnet om minst 200 timmar i grundskolan. En fråga som uppenbarligen fortsatt tagit upp utbildningsministerns uppmärksamhet och tid, då nya besked om hur regeringen ska digitalisera skolan genom att införa programmering i läroplanen från första klass nyligen kom.

IT-bolaget Consid har länge vurmat för just denna fråga, och lanserade innan årsskiftet en kampanj där svenska skolor kunde nominera sina klasser till att vinna en programmeringsutbildning, och 50 000 kronor till en klassresa, från företaget. De lyckliga vinnarna blev klass 6A på Böskolan i Göteborg, som i början på mars månad fick en utbildning med ett urval av Consids konsulter som lärde dem allt ifrån hur man bygger en app till hur en dator är uppbyggd, hur en robot fungerar och hur man hackar en hemsida.

– Det faktum att det förutspås saknas 100 000 ingenjörer och yrkesutbildade inom teknik i Sverige 2030 gör att vi måste agera. Programmeringsdagen på Böskolan, som syftade till att få upp barnens intresse för tekniken, var vårt första steg i att göra något på riktigt för att bidra till att utvecklingen går i rätt riktning. Vi måste börja uppmärksamma dem på det spännande med programmering redan i ung ålder för att det ska finnas på deras radar när de väl börjar närma sig att välja yrkesbana, menar Peter Hellgren, vd för Consid.

Vill boosta skolsverige genom Youtube-serie

Men varken Consid eller Böskolan ville att elevernas nyfunna kunskap skulle stanna där. Därför filmades de stationer som eleverna på Böskolan fick avverka, vilket nu resulterat i att Consid nu lanserar en Youtube-serie med innehållet från stationerna, som de nu planerar sprida till resten av skolsverige för att inspirera till att även de ska lära sig mer om programmering. Youtube-serien kommer släppas i flera delar på Consids Youtube-kanal. Det första avsnittet släpps idag, och de resterande kommer släppas under våren.

– Det är som en present både till våra kunder men också till hela Sverige. Vi hoppas att våra filmer ska inspirera skolor runtom i hela landet att lära sig mer om programmering och fungera som en dörröppnare där de får ett smakprov på vad programmering är och vad yrket innebär, säger Hellgren.

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget har kontor i Jönköping, Stockholm, Uppsala, Örebro, Norrköping, Linköping, Göteborg, Malmö, Ljungby, Sundsvall, Storebro, Värnamo och Växjö. Consid startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell, har 450 anställda och beräknas omsätta 600 miljoner kronor 2017. Läs mer på consid.se.

Beatrice Carpvik

Varumärkesansvarig 0769-430227