Ericsson-varseln: Har du också blivit varslad? Få 50 000 kronor i sign on-bonus när du går över till ett av Sveriges snabbast växande IT-bolag!

IT- och Managementkonsultbolaget Consid går nu ut med en kampanj där de erbjuder 50 000 kronor i sign on-bonus till de som snart varslas av Ericsson. ”Vi kan inte låta bli att se vår chans” menar Consids vd, Peter Hellgren.

I dagarna blev det känt att Ericsson varslar 3000 av sina anställda i Sverige – ett hårt slag mot de anställda som drabbas av den dramatiska nedskärningen. Till följd av beskedet går IT- och Managementkonsultbolaget Consid nu ut i en kampanj riktad till de drabbade, där de erbjuder 50 000 kronor i sign on-bonus till de som väljer att börja jobba hos Consid efter att de har slutat på Ericsson.

– Det är förstås väldigt beklagligt när en jätte som Ericsson tvingas skära ner i en så stor omfattning för att effektivisera sin verksamhet. Det går inte att undgå det faktum hur positivt det känns att driva ett bolag som gör precis tvärtom, med en ambition om att ständigt växa genom att rekrytera nya individer, förvärva bolag och utveckla vår kundportfölj, säger Peter Hellgren, vd för Consid.

Hellgren poängterar att många av de kompetenser som Ericsson nu varslar är högst relevanta för Consid:

– Ericsson sitter på en enorm mängd fantastiska kompetenser. Att många av deras duktiga medarbetare snart står utan jobb gör att vi inte kan låta bli att se vår chans till att öppna upp för att dessa ska hitta en ny roll som de trivs med inom ramarna för Consid, säger Hellgren.

Hellgren menar på att Ericsson sitter på många av de kompetenser som Consid har allra svårast att rekrytera på grund av branschens stora kompetensbrist:

– Att hitta rätt kompetens inom vår bransch är en enorm utmaning då det finns en stor brist på utvecklare. Många av Ericssons anställda är duktiga ingenjörer i form av systemutvecklare, systemarkitekter, testare och testledare, kravställare, projektledare och designers, kompetenser som alla är högst intressanta för oss.

Hellgren understryker även det faktum att det inte bara är Ericssons egna anställda som berörs, utan även 900 externa konsulter.

– Rimligen bör även den stora mängd konsulter som Ericsson hyr in årligen drabbas. Det blir en knivig situation för alla inblandade, däribland branschkollegor till oss.

Bjuder in Ericssons HR-avdelning till diskussion

Hellgren vill också öppna upp för diskussion Consid och Ericssons HR-avdelningar emellan.

– Jag kan bara tänka mig den oro som just nu florerar i Ericssons korridorer. Vi vill snarast adressera vad vi kan göra för att fånga upp de individer som snart står utan jobb och som har profiler relevanta för vår verksamhet. Därför vill vi bjuda in Ericssons HR-avdelning till diskussioner med oss.

Consid hänvisar Ericsson-anställda till sin rekryteringsorganisation och de lediga tjänster som finns på företagets hemsida, consid.se.

– Vi ser fram emot att betala ut många sign on-bonusar, säger Hellgren med ett leende.

• Anställningsfrågor, kollektivavtal

Consid är ett snabbväxande IT- och managementkonsultföretag med kontor i Jönköping, Stockholm, Uppsala, Örebro, Norrköping, Linköping, Göteborg, Malmö, Ljungby, Sundsvall, Storebro, Värnamo och Växjö. Bolaget startades i Vetlanda år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell. Consid omsatte under 2015 361 miljoner kronor och gjorde 33 miljoner kronor i vinst. Bolaget beräknas omsätta 450 miljoner kronor för 2016. 2005 flyttades huvudkontoret till Jönköping och de senaste åren har företaget successivt växt till dagens 350 anställda. Läs mer på www.consid.se.