Fem i rad! It-bolaget Consid utses återigen till Gasellföretag!

Varje höst utser Dagens Industri de snabbast växande företagen i landet genom sin utmärkelse Di Gasell. It-konsultbolaget Consid uppfyller för femte året i obruten följd kriterierna för att få utmärkelsen – ett nästintill exempellöst fall då 99,5% av Sveriges aktiebolag faller redan vid bedömningsgrunderna för ett år. Consid klassas därmed tveklöst som ett av Sveriges absolut snabbast växande företag.

Dagens Industri analyserar varje år samtliga svenska aktiebolags årsredovisningar och utser sedan Sveriges mest snabbväxande företag till Gasellföretag, en utmärkelse som mindre än 0,5 % av Sveriges aktiebolag uppfyller kriterierna för att få. Gasellutmärkelsen premierar företag som visat prov på goda resultat sett till parametrar som omsättning, tillväxt och sunda finanser. För att utses till Gasellföretag måste bolaget uppfylla en mängd hårda kriterier.

Consid har mer än fördubblat sin omsättning de senaste tre åren och samtidigt varit lönsamma, något de för femte året i obruten följd hyllas för av Di Gasell. Flest Gasellföretag finns som väntat i Stockholms län – mer än var tredje av 2015 års Gaseller har sitt säte i huvudstadsregionen. Consid däremot har sitt huvudkontor i Jönköping. På Jönköpings Gasellfest igår var Consids vd Peter Hellgren inbjuden att intervjuas på scen som en av länets mest spännande entreprenörer och näringslivsprofiler. Han gläds över att ännu en gång ha fått ta emot Gasellstatyetten:

– Gasellutmärkelsen ligger mig varmt om hjärtat då den påminner oss om vår unika resa. I vår branschs tuffa konkurrens om kompetens är det fantastiskt roligt när vi ständigt lockar till oss nya duktiga medarbetare och växer organiskt, ett bevis på att vi har lyckats skapat en fängslande företagskultur, säger Hellgren.

Dagens Industri menar på att det är de små, snabbväxande företagen som skapar de flesta nya jobben, till skillnad från ekonomins elefanter som alltid måste effektivisera.

– Gasellerna har en viktig roll som jobbskapare i den svenska ekonomin. Vi är glada att kunna vara med och påverka sysselsättningen i svenskt näringsliv positivt, säger Hellgren.

• Utmärkelser

Consid är ett snabbväxande IT-konsultföretag med kontor i Jönköping, Stockholm, Uppsala Örebro, Norrköping, Linköping, Göteborg, Malmö, Ljungby, Sundsvall, Storebro, Värnamo och Växjö. Bolaget startades i Vetlanda år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell. Consid omsatte under 2015 361 miljoner kronor och gjorde 33 miljoner kronor i vinst. Bolaget beräknas omsätta 450 miljoner kronor för 2016. 2005 flyttades huvudkontoret till Jönköping och de senaste åren har företaget successivt växt till dagens 350 anställda. Läs mer på www.consid.se.