Kostnadseffektivt och strategiskt Small, medium, large-koncept tar form hos globala värmepumpsleverantören

Consid har tillsammans med den globala värmepumpstillverkaren NIBE Energy Systems utvecklat en helt ny externwebb för nibe.se. Denna lansering är ett första steg i den strategiska och kostnadseffektiva skalningsbara arkitektur där mallen kommer kunna återanvändas i koncernens dotterbolag i ett så kallat Small, medium, large-koncept.

NIBE Energy Systems – Nordens största tillverkare av energiprodukter för villor och fastigheter – är marknadsledande i norra Europa inom varmvattenberedare och värmepumpar. Samarbetet med Consid, som inleddes i november 2017, har nu lett till en första lansering av företagets externwebb som är byggd på CMS-verktyget SiteVision, där även produktstrukturen fått ett rejält omtag och utvecklats i inRiver PIM.

Den första lanseringen av nibe.se i Sverige har enligt Sebastian Schrewelius, Key Account Manager på Consid Småland, gått som förväntat och resterande 27 länder står nu på tur.

- Lanseringen av nibe.se är ett första steg i det small, medium, large-koncept som Consid tagit fram för att nu kunna vidareutveckla externwebben hos övriga dotterbolag i NIBE-koncern. De mallar som legat till grund för en första lansering är anpassningsbara och ska nu återanvändas med arkitektur, gränssnitt och datamodell för PIM för dotterbolagens omfattning. NIBEs nya web har ett stort fokus på UX där målet är att göra det lätt för företagets kunder att guidas rätt bland dess breda sortiment med utgångspunkt ur kundens egna unika situation, boende och behov. NIBE fokuserar stort på användarvänlighet, enkelhet och att tillhandahålla hög kvalitet på service och tillgänglighet med hjälp av ny digital teknik. Det är fantastiskt roligt för oss att driva projekt tillsammans med ett företag som har ett så starkt driv i att hålla ledarfanan i sin bransch.

NIBE är såhär långt nöjda med tillvägagångssättet:

- Samarbetet med Consid har präglats av en gemensam syn på att förstärka och förenkla kundupplevelsen när man som konsument kommer in på NIBEs hemsida. Nu är det dags för nästa steg att rulla ut hemsidan till övriga länder inom affärsområdet, menar Magnus Axelsson, Marknadskommunikationschef på NIBE Energy Systems.

• interactive

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget har kontor i Jönköping, Stockholm, Uppsala, Örebro, Norrköping, Linköping, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Ljungby, Sundsvall, Storebro, Värnamo och Växjö. Consid startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell, har 600 anställda och omsatte 600 miljoner kronor 2017.

Om NIBE Energy Systems

NIBE Energy Systems är Nordens största tillverkare av energiprodukter för villor och fastigheter och har en marknadsledande position i norra Europa inom huvudområdena värmepumpar och varmvattenberedare. Affärsidén är att förse bostäder och fastigheter med produkter för inomhuskomfort och uppvärmning av tappvatten. Sortimentet har successivt utvecklats från enklare produkter för uppvärmning till koncept för värme, ventilation, kyla och värmeåtervinning.