Malmö Aviation och Sverigeflyg blir BRA – Consid får dem att flyga högt i molnet

Braathens slår nu ihop bolagen i Sverigeflyggruppen och Malmö Aviation, till ett – BRA. IT- och managementkonsultbolaget Consid står bakom det omfattande systemarbete som har utförts till följd av varumärkesskiftet – en lösning baserad på det senaste inom molnteknik. ”En modig kund”, menar Peter Hellgren, vd för Consid.

Braathens lanserade den 29 februari sitt nya varumärke som är en sammanslagning av deras varumärken Malmö Aviation och Sverigeflyg till ett – BRA, som står för Braathens Regional Airlines. I samband med varumärkesbytet har man gått över till ett av flygvärldens standardiserade systemtillverkare Amadeus. Consid har fått i uppdrag att bygga en webbplats, en kundportalslösning och en kunddatabaslösning åt BRA. Lösningen är integrerad med ett flertal system, närmare bestämt sju stycken, och synkroniserar användaruppgifter över tre av dessa.

– Consids team har med sitt engagemang och sin kompetens säkerställt att vi har en stabil, flexibel och säker webbnärvaro som kommer tjäna BRA under en lång tid. Då lösningen är byggd helt i Microsoft Azure minskar vi våra driftkostnader på samma gång som vi enbart betalar för den serverkapacitet som vi behöver, vilket gör det här till en för oss ytterst kostnadseffektiv lösning, säger Michael Quist, CIO på BRA.

Lösningen bygger helt på Microsoft Azure PAAS (Platform as a Service) och inkluderar CMS (Umbraco), mellanlager (WebSite), meddelandebuss, RedisChache, databas (SqlAzure) samt lagrar data i AzureStorage. Den exponerar även tjänster mot integrerade system via API Management.

– BRA har varit en kund till oss sedan många år i form av Sverigeflyg, en modig sådan. Den lösning vi nu har hjälpt dem med ligger i teknikens absoluta framkant och vi är glada över att de valt att löpa linan ända ut och använda sig av det absolut senaste inom molnteknik, säger Peter Hellgren, vd för Consid

Consid är ett snabbväxande IT-konsultföretag med kontor i Jönköping, Stockholm, Örebro, Norrköping, Linköping, Göteborg, Malmö, Ljungby, Sundsvall, Storebro, Värnamo och Växjö. Bolaget startades i Vetlanda år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell. Bolaget beräknas omsätta 450 miljoner kronor för 2015. 2005 flyttades huvudkontoret till Jönköping och de senaste åren har företaget successivt växt till dagens 270 anställda. Läs mer på www.consid.se.

Om BRA

BRA står för Braathens Regional Airlines, men det är också ett löfte om hur bolaget vill uppfattas av kunderna. BRA flyger till Stockholm Bromma, Umeå, Östersund, Sundsvall, Visby, Trollhättan, Göteborg, Växjö, Kalmar, Ronneby, Halmstad, Ängelholm och Malmö. Under 2015 slog Malmö Aviation och Sverigeflyg gemensamt passagerarrekord med drygt 2,2 miljoner resenärer. BRA är miljöcertifierat enligt ISO 14001 och arbetar aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg. BRA har 1100 medarbetare fördelat på 13 orter i Sverige. BRA ägs av Braganza som är Per G Braathens svenska investmentbolag.