Svenska bolag digitalt omogna – de hjälper företag mäta sig och skapa sammanhängande kundupplevelser

Allt fler studier pekar på att svenska bolag ligger efter när det kommer till digital mognad och utveckling. IT-företaget Consid är en av tre exklusivt utvalda partners som genom forskningsinitiativet Networked Business Initiative nu erbjuder svenska företag att mäta sin digitala mognad och jämföra sig mot sina konkurrenter. ”Få företag har stöd av riktig data och verkliga insikter för att svara på kärnfrågan”, säger Patrik Zenno, affärsområdeschef för Consid Interactive.

Endast två av tio styrelseledamöter bland OMXS30-bolagen besitter digital kompetens enligt en granskning av Di Digital. Samtidigt anser omkring hälften av det svenska näringslivet att det egna företagets digitala strategi är förvirrande och oklar. Detta är något som Patrik Zenno, affärsområdeschef för Consid Interactive, väl känner igen.

– Digitalisering och kundupplevelse är högt upp på agendan hos företagsledningar inom både B2B och B2C idag. Samtidigt upplever vi att få företag vi möter har stöd av riktig data och verkliga insikter för att svara på kärnfrågan: Är vår verksamhet idag redo att möta varje kund och ge en sammanhängande upplevelse i alla våra kanaler/kontaktytor, även kallade omnichannel, eller är det fortfarande våra interna avdelningar, strukturer och produktlinjer som likt silos försöker styra kundupplevelsen inifrån och ut, utan samverkan? Ännu mer intressant blir det när ledningen lyfter blicken och undrar över konkurrenterna i branschen, hur gör de och hur långt har de kommit i sin digitala transformation där vår kund är i centrum?

Kostnadsfri mätning av omnichannel-mognad

Consid är en av tre exklusivt utvalda partners att tillsammans med forskningsinitiativet Networked Business Initiative, NBI, för första gången låta svenska bolag mäta sin omnichannel-mognad kostnadsfritt. Omnichannel handlar om att använda alla relevanta kanaler för en sammanhållen marknadsföring av ett företag eller en produkt med syfte att sätta kunden i centrum och att med digitala hjälpmedel se till att denne får en lika bra upplevelse oavsett vilken kanal kunden har kontakt med företaget i.

Undersökningen, som Consid erbjuder i samarbete med NBI, är kostnadsfri och erbjuder bolag att:

• Se var verksamhetens styrka respektive svaghet ligger över de 6 omnichannel-disciplinerna.
  • Jämföra sina resultat med andra företag i sin bransch.
  • Få inspiration till vart de ska börja för att komma vidare med omnichannel.

Läs mer på consid.se och registrera ditt bolag för undersökning av dess digitala mognad.

• patrik zenno
  • jönköping

Consid är ett snabbväxande IT-konsultföretag med kontor i Jönköping, Stockholm, Örebro, Norrköping, Linköping, Göteborg, Malmö, Ljungby, Sundsvall, Storebro, Värnamo och Växjö. Bolaget startades i Vetlanda år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell. Bolaget beräknas omsätta 450 miljoner kronor för 2015. 2005 flyttades huvudkontoret till Jönköping och de senaste åren har företaget successivt växt till dagens 270 anställda. Läs mer på www.consid.se.

Om NBI

NBI är ett globalt initiativ som för samman akademiska organisationer, affärspartners och branschorganisationer för att tillsammans skapa en globalt erkänd uppsättning öppna industristandarder för digitala nätverks affärsframgång. NBI erbjuder en gratis webbtjänst – The Networked Business Intelligence Dashboard (NBID) – som hjälper företag att kartägga och utvärdera deras användning av IT-teknologier såsom sociala medier, mobilitet, molntjänster, dataanalys och webbaserade informationssystem. Denna insikt gör det möjligt för företag och deras rådgivare att effektivt navigera de viktigaste utmaningarna för det nya digitala nätverkssamhället.

En pilot på initiativet har med stor framgång utförts i Danmark och försett danska företag med en förståelse för hur nätverksteknik kan hjälpa dem förnyas snabbare, ge bättre service, rekrytera de bästa talangerna, och leverera bättre produkter. Mellan 2010 och 2014 har Networked Business Initiative (NBI) skapat ett nätverk av 172 partners som har hjälpt till att kartlägga genomförandet av sociala medier, mobil och cloud computing i 2500 danska företag. Resultaten publicerades i två FACTBOOK-rapporter, som gav en unik överblick över hur dessa tekniska plattformar användes över stora affärsfunktioner som HR, marknadsföring och kommunikation, service och försäljning, innovation, forskning och utveckling. Rapporten distribueras i mer än 30 000 exemplar, som används vid 100 partnerevenemang och resulterade i 400 omnämnande i media.

Patrik Zenno

Affärsområdeschef Consid Interactive 0707-70 63 73