Välgörenhetsplattform vann Gothenburg Startup Hack - får utnyttja Avenykontor under sommaren

Årets upplaga av Gothenburg Startup Hack hölls i lördags på Skansen Lejonet där 90 utvalda techentreprenörer i 18 team tävlade om möjligheten att utveckla sin affärsidé vidare. Efter tio timmars hackande stod det klart att Altru tog hem förstapriset och därmed får utnyttja Consids Avenykontor under sommaren. "Att kunna få ett kunskapsutbyte och ta del av kompetens och erfarenhet kan betyda allt för ett bolag i uppstartsfasen", menar Petter Bergström, regionansvarig Consid Göteborg.

I lördags gick Gothenburg Startup Hack – en tävling där unga entreprenörer får chansen att ta sin affärsidé till nästa nivå - av stapeln på Skansen Lejonet i Göteborg. 90 utvalda techentreprenörer fick under en heldag chansen att utveckla en produkt eller tjänst och pitcha den mot en jury. Efter en heldag av hackande stod det klart att Altru, vilka utvecklar en plattform där man effektiviserar och underlättar för privatpersoner att skänka pengar till välgörenhetsorganisationer, tog hem förstapriset. Johanna Björnsund, PR-ansvarig på Consid och jurymedlem på Gothenburg Startup Hack, berättar vidare kring dagen:

- I lördags morse stod 90 unga och drivna entreprenörer redo att hacka ihop vad som tio timmar senare skulle bli den slutprodukt de fick pitcha mot oss i juryn. Efter överläggande korade en enad jury Altru som vinnare, tack vare deras välutvecklade och avancerade tekniska lösningar som paketerades i en snygg och användarvänlig design. Vi var alla otroligt imponerade av teamens innovationer och ser fram emot att följa deras fortsatta utveckling.

I tillägg till Björnsund bestod juryn av Henrik Wiberg, Acting Director strategy definition på Volvo Car Group, Alexander Widar, Android Engineer på Spotify, Sofie Sjöberg, Software Developer på CraftAcademy och MayEicker, HR intern på Volvo Cars.

IT-konsultbolaget Consid har tidigare engagerat sig i flera samhällsnyttiga initiativ, och som ytterligare ett steg i detta vill företaget nu hjälpa unga bolag att ta nästa steg i sin utvecklingsprocess. Då Avenykontoret under sommartid har en del outnyttjade ytor vill man på bästa möjliga sätt ta vara på dem. Att låta ett startupföretag utnyttja dessa för att få bättre förutsättningar att utveckla sin verksamhet vidare var för Petter Bergström, regionansvarig på Consid Göteborg, en självklarhet:

- Vi tycker det är väldigt roligt med unga och drivna techentreprenörer som vågar satsa på sin affärsidé och på så sätt vara med och utveckla techindustrin vidare, särskilt när de har sina rötter i Göteborg. Att få chansen att utnyttja moderna lokaler och mötesplatser såväl som att kunna få ett kunskapsutbyte och ta del av kompetens och erfarenhet kan betyda allt för ett bolag i uppstartsfasen. Jag är övertygad om att Consid, som gjort resan från startup till det sexfaldiga Gasellbolag man är idag på knappt 20 år, har mycket att dela med sig av när det kommer till entreprenörskap. Samtidigt är jag säker på att kunskapsutbytet våra konsulter och techentreprenörerna emellan kommer vara ömsesidigt, menar Bergström.

Det var alltså det Göteborgsbaserade teamet Altru, beståendes av Alfons Bengtegård, Anton Hägermalm, Erik Ambring, Josefin Ambring och Philip Nord som tog hem förstapriset, vilka därmed får utnyttja Consids centralt belägna Avenykontor under sommaren.

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget har kontor i Jönköping, Stockholm, Uppsala, Örebro, Norrköping, Linköping, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Ljungby, Sundsvall, Storebro, Västerås, Värnamo och Växjö. Consid startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell, har 600 anställda och omsatte 600 miljoner kronor 2017. Läs mer på consid.se.

Johanna Hoof

Presskontakt PR-ansvarig 0733-14 65 34