Demokratiskt företagande lockade stor publik till gala

Demokratiskt företagande lockade stor publik till gala

På tisdagskvällen hölls en välbesökt gala för att hylla kooperativt företagande på Kapellet i Norrtälje. Ett 70-tal personer hade samlats för att få höra om kooperativa företag och för att ta del av sanningen bakom den verkliga Fröken Friman’s kamp för bättre, billigare och icke hälsovådlig mat i sekelskiftets Sverige.

Kooperation handlar om att förverkliga idéer tillsammans, ofta sprunget ur aktuella samhällsutmaningar. Ett demokratiskt företagande där medlemmarna står för både ägandet och aktivt deltagande. Under vecka 47 Kooperativa veckan, 20-26 november, anordnar Coompanion runt om i landet en rad event, seminarier och utbildningar i syfte att sprida vetskap om kooperativt företagande. Coompanion Roslagen & Norrort passade på att fira 25-årsjubileum genom att bjuda in till Kooperativgala i Norrtälje. Bland gästerna fanns kommunala tjänstemän och politiker, företagarföreningar, bildningsförbund, föreningar, privatpersoner och givetvis kooperativa företagare.

Integration och delningsekonomi aktuella drivkrafter

Bridget Wedberg, verksamhetsledare för Coompanion Roslagen & Norrort inledde kvällen med en rad exempel på framgångsrika lokala kooperativa företag som startats genom åren. Ett av dem är Café Chocolate, ett socialt företag som driver vernissage och caféverksamhet i Rimbo. Ett annat exempel är Roslagsmat, lokala matproducenter som gått samman för att lättare nå sina kunder.

- Det som driver behovet av kooperation är ofta områden där samhället upplever utmaningar. Idag handlar det om integration och utanförskap, energifrågor och resursförbrukning – där delningsekonomi är en del av lösningen. Hållbar matproduktion och generationsväxling (när en tredjedel av företagarna i landet snart pensioneras) är andra exempel på utmaningar. Här finns behov av samarbetslösningar som med fördel kan skapas i nya kooperativa företag, menar Bridget Wedberg.

Svindlande kooperativ historia

Under galan fick gästerna också ta del av sanningen kring Svenska Hem, den kvinnoägda matvarukedjan som blev Sveriges största kooperativa företag i början av 1900-talet, med över 3000 medlemmar. Däribland Selma Lagerlöf, Ellen Key och Elin Wägner. Författarna bakom förlagan till dramaserien, Monika Björk och Eva Kaijser, tog med publiken på en svindlande kooperativ resa mellan kvinnokamp, succé och förfall.

Historien börjar med att en handfull stockholmskvinnor tröttnade på den snuskiga, hälsovådliga och dyra maten hos handlarna. Under Anna Whitlocks ledning startade de en kooperativ affär där de kunde lita på varorna. Men precis som i SVT:s dramaserie "Fröken Frimans krig" blev det en dramatisk kamp.

Företag som står för öppenhet

Ekonomisk förening är den bolagsform som är det vanligaste sättet att driva kooperativa företag på. Nya siffror (som SCB som tagit fram på uppdrag av HSB Göteborg) visar att ekonomisk förening är den form som ökat mest bland nyregistrerade företag i år, jämfört med samma period förra året. Det är dessutom en företagsform med bra överlevnad. – Det är glädjande att se hur väl den klassiska kooperationen står sig i dagens kraftiga konkurrens. Det är särskilt intressant i turbulenta tider att företagsformer som står för öppenhet, demokrati och aktivt deltagande ökar i antal, säger Lars Göran Andersson, vd på HSB Göteborg. (mer info via länk nedan)

Kontaktuppgifter:

Bridget Wedberg, verksamhetsledare Coompanion Roslagen & Norrort