När medarbetarna tar över kan företag och arbetstillfällen räddas

När medarbetarna tar över kan företag och arbetstillfällen räddas

I större delen av Sverige är 70 % av företagarna över 50 år och hela 35 % har redan passerat pensionsåldern. Inte sällan slutar ägarens avveckling av sig själv med företagsnedläggning. Kan medarbetarövertagande vara ett sätt att rädda företag och arbetstillfällen? Detta kommer att dryftas vid ett seminarium i Riksdagshuset den 30 maj.

I större delen av landet är cirka 70 % av företagarna över 50 år och 35 % har redan passerat pensionsåldern. Ägarbyten och nedläggningar hägrar. I till exempel Frankrike finns mycket erfarenhet av att medarbetare tar över verksamheten när ägaren vill avveckla sitt engagemang.

Coompanion arrangerar nu flera aktiviteter för att sprida kunskap om kompletterande affärsmodeller och medarbetarövertagande i syfte att rädda företag och arbetstillfällen.

Det första externa tillfället är ett seminarium i Riksdagshuset den 30 maj kl 12-15:45 då våra franska partners kommer och delar erfarenheter (seminariet hålls på engelska)

Det andra tillfället med samma tema är i Almedalen den 3 juli kl 8:00-9:00 i Donnerska Huset (tillsammans med KFO).

På den här hemsidan (mestadels engelska) får du ta del av många olika perspektiv på medarbetarövertagande – medarbetarnas – ägaren som ska överlåta verksamheten och rådgivarens – till exempel.