​Nu går Helikoopter in i en ny fas och ska stötta kooperativ i Norr- och Västerbotten att lyfta och utvecklas.

Projektet Helikoopter, som drivs av Coompanion, satsar på att ta fram ny digital utbildning för kooperativen i norr. Genom ett samarbete med kooperativet Geektown kommunikationsbyrå ska nu sex utbildningsfilmer arbetas fram.

Några av de utbildningar som ska tas fram finns inom områdena sociala media, ledarskap, konflikthantering och arbetsmiljö. Projektet kommer även fokusera på produkt- och tjänsteutveckling och andra delar som hjälper företagen utveckla sina verksamheter och bli mer framgångsrika. Utbildningarna ska vara nätbaserade och i digital form med kompletterande affärsutveckling och rådgivning på nätforum.

-Vi ska tänka i nya banor, utmana oss och hitta nya sätt att utbilda och stötta kooperativen som vi har i Norr- och Västerbotten. Genom att använda digital teknik kan vi erbjuda utbildning relativt enkelt runt om i våra stora län. Med nya modeller skapar vi utbildningar med hög tillgänglighet som många kan använda sig av och som kan vara en del av att göra verksamheterna mer effektiva och nytänkande. Vi är väldigt glada över samarbetet med Geektown vars kompetens blir en viktig pusselbit i att göra våra informationsfilmer enkla, tillgängliga och intressanta för kooperativen, säger Monica Kutics Normark, projektledare för Helikoopter på Coompanion.

Samarbetet med Geektown kommunikationsbyrå blev färdigt i förra veckan och ett första planeringsmöte har redan ägt rum.

-Att vi får vara en del av projektet Helikoopter är värdefullt för oss då Geektown är ett kooperativ och vi vill gärna vara med och utveckla andra kooperativ, ekonomiska föreningar och sociala företag, säger Kristin Lindqvist Brand advisor och projektledare på Geektown kommunikationsbyrå.

Geektown kommunikationsbyrå är ett kooperativ som etablerades 2011 och som lyfter jämställdhet, lika värde, hållbarhet och solidaritet som viktigt, vilket också genomsyrar byråns dagliga arbete.

-Det kommer att bli en fantastisk vår tillsammans med projektägarna Coomapnion. Tillsammans i projektet Helikoopter ska vi ta fram ett hållbart, långsiktigt och dynamiskt verktyg för att stärka och utveckla kooperativa och sociala företag i Norr- och Västerbotten. Målet är att materialet som vi tar fram ska hjälpa så många företag som möjligt att utvecklas ännu mer och därigenom kan de nå sina mål med företagandet, säger Frida Larsson Art director på Geektown kommunikationsbyrå.

Projektet Helikoopter är finansierat av Europeiska Strukturfonden.

Helikoopter_pm_02_lagupp.jpg

Med på bild från vänster: Monica Kutics Normark Projektledare & Affärsutvecklare Coompanion Nord, Kristin Lindqvist Projektledare & Brand Advisor Geektown kommunikationsbyrå, Roine Karlsson, verksamhetsledare Coompanion Nord.

För ytterligare frågor eller kontakt återkom till Monica Kutics- Nordmark, Coompanion Norrbotten eller

Kristin Lindqvist Geektown kommunikationsbyrå.

Kontaktuppgifter:

Monica Kutics- Normark, Projektledare Helikoopter

070- 3769960

monica.kutics-normark@coompanion.se

Kristin Lindqvist, Projektledare & Brand Advisor Geektown kommunikationsbyrå

kristin@wearegeektown.se

Coompanion är företagsrådgivaren för alla som vill starta kooperativa företag.Vi erbjuder personlig rådgivning – även online. Vi finns på 25 platser i hela landet - i stort sett ett Coompanion i varje län.

Coompanion breddar entreprenörskapet – fler blir företagare när de får göra det tillsammans – och med vår hjälp.  I den kostnadsfria rådgivningen får grupper bolla sina idéer, fundera över roller, hjälp med organisering, val av företagsform och ekonomisk planering mm.

Vi informerar och utbildar även inom entreprenörskap, organisation, lokal utveckling, samarbete, arbetsintegrerade sociala företag och inte minst kooperation.

Coompanion Sverige ägs av de 25 regionala Coompanions. Uppdraget är att på nationell nivå främja kooperativt företagande och arbeta med opinionsbildning för kooperation och social ekonomi. Coompanion Sverige är också den nationella kontakten mellan det lokala kooperativa utvecklingssystemet och riksdag, regering samt andra nationella organ.

Coompanion finansieras av organisationer, offentlig sektor, konsultintäkter, EU-medel och staten. Tillväxtverkets finansiering gör det möjligt för oss att ge rådgivning kostnadsfritt.