Yalla Trappan har flyttat in på IKEA Malmö till nytta för kunder, IKEA varuhuset och samhället

Vem gör årets klipp?

Nu öppnar nomeringarna till Nyttigaste Affären, priset som belönar affärsrelationer med samhällsnytta. Förra året belönades ett unikt samarbete, där det arbetsintegrerande kooperativet Yalla Trappan fick öppna en syateljé inne på IKEA Malmö.

Det finns många anledningar till att vi på IKEA Malmö har valt att samarbeta med sociala företag, som till exempel Yalla Trappan. Vi vill vara med och göra skillnad på den lokala marknaden och på så sätt bidra till en hållbar stad med fler människor i arbete. Under åren har vi gjort olika projekt, men för något år sedan bestämde vi oss för att ta ett långsiktigt beslut kring vårt samarbete med Yalla Trappan, säger Karin Wingren, Customer Relations Manager, IKEA Malmö.

Nyttigaste Affären är ett pris som instiftades 2015 för att lyfta fram hur företag kan göra verkligt nyttiga affärer – för sig själva, för kunderna och för samhället. Initiativtagarna var bostadsföretaget HSB Göteborg och företagsrådgivarna Coompanion. År 2017 är HSB värd för priset tillsammans med kommunikationsbyrån Spoon.

-Vi ser allt tydligare hur företagen gärna fokuserar sitt CSR-arbete till att göra goda affärer, där man både skapar affärsnytta och samtidigt gör en god samhällsinsats i sin egen närmiljö. Det kan till exempel vara en affär med klimatsmart syfte eller en affär som skapar jobb åt människor långt ifrån arbetsmarknaden, säger Ebba Westerberg, projektledaren för Nyttigaste Affären.

Vilka kan få priset?

Det som belönas är ett affärssamarbete, så vinnarna är alltid minst två. Åtminstone en av aktörerna ska drivas demokratiskt, med samhällsnytta som drivkraft. Vinnarna ska ha en affärsrelation som ger ett mervärde – det kanske till exempel är klimatsmart eller skapar jobb åt personer långt från arbetsmarknaden.

Vilka har vunnit förut?

Första gången priset Nyttigaste Affären delades ut var 2015. Då hette vinnarna Räddningsmissionen och hotell Gothia Towers, som finns på Svenska Mässan i Göteborg. Gothia Towers restaurang Upper House hör till Sveriges främsta, med en stjärna i Guide Michelin. De får extra välsmakande ägg och grönsaker från Räddningsmissionens Björlanda Prästgård.

År 2016 delades Nyttigaste Affären ut både som ett pris och ett hedersomnämnande. Det arbetsintegrerade sociala företaget Yalla Trappan och IKEA Malmö belönades för sitt kreativa samarbete som bland annat gjort det möjligt för Yalla Trappan att öppna en syateljé inne i IKEAs varuhus. Hedersomnämnandet gick till det sociala företaget Entrévärdarna och Länstrafiken Norrbotten, som samarbetar kring tryggare sjuktransporter.

Hur utses vinnarna?

Alla nomineringar gås igenom av en extern jury, som fattar beslut gemensamt. Bland annat beaktar de idéns genomslagskraft och originalitet. Affärsrelationen ska ha betydande effekt, genom sin varaktighet eller kontinuitet eller genom affärens storlek. Dessutom ska den vara väl kommunicerad, internt och externt.

Hur gör jag för att nominera?

Om du känner till ett affärssamarbete som förtjänar pris kan du nominera här!

För ytterligare information kontakta:

Ebba Westerberg på Coompanion är projektledare för Nyttigaste Affären. Hon nås på ebba.westerberg@coompanion.se eller 0768 55 87 77.

PS. Glöm inte att anmäla dig till Stora sociala företagsdagen, den 13 september 2017, på Clarion Hotel Post Göteborg. På evenemanget får du vara en del av Sveriges största mässa och konferens inom socialt företagande. Dagen kommer att erbjuda utställare och berättelser från sociala entreprenörer, intressanta föreläsare och lärorika workshops. Tryck här för anmälan och mer information om dagen.