KF Fastigheter stänger butiken...

...men öppnar igen som Coop Fastigheter

Efter drygt 20 år som KF Fastigheter byter företaget den 1:a april namn till Coop Fastigheter. Förändringen har har sin bakgrund i fastighetsbolagets tydligare fokus på stöd i lokal- och fastighetsfrågor till dagligvaruverksamheten inom Coop, men även den övriga kooperativa handeln i Sverige. Coop Fastigheter levererar allt från nyckelfärdiga och driftklara butiker till tjänster inom fastighetsförvaltning och butiksdrift.

Utöver detta förvaltar och utvecklar vi den egna fastighetsportföljen som idag primärt består av butiksfastigheter samt några större utvecklingsfastigheter, bland annat Backaplan i Göteborg. Värdet på portföljen uppgår till dryga 2 miljarder.

Kort historik

Innan KF Fastigheter hette vi KF Bygg som i sin tur var sprunget ur KF:s arkitektkontor (KFAI). KFAI var tongivande inom svensk arkitektur från 30-talet fram till 70-talet. Man ritade och byggde Butiker, Stormarknader, Teatrar, Rådhus, Skolor, Restauranger och mycket mera...

• 1990-talet KF:s hela fastighetsverksamhet samlas i KF Fastigheter AB - 300 fastigheter allt från korvfabriker till lagercentraler.
  • 2005 säljs drygt 100 detaljhandelsfastigheter till ING.
  • 2011 KF Fastigheter förvaltar i stort hela koncernens fastighetsportfölj. Nu koncentrerat till endast detaljhandelsfastigheter och utvecklingsprojekt.
  • 2013 KF Fastigheter säljer 7 handelsplatser som utgör större delen av fastighetsbeståndet till Starwood Capital Group.
  • 2014 Företaget byter namn till Coop Fastigheter

• dagligvaror