Gerillakampanj för Göteborgs hemlösa

Under december månad får stadens parkbänkar och soptunnor en ny viktigt uppgift. De blir budbärare för Göteborgs Räddningsmissions senaste insamlingskampanj som ska belysa deras arbete mot hemlöshet och utsatthet. Kampanjen är framtagen av reklambyrån Cordovan Communication och målet är att få göteborgare att swisha pengar till Göteborgs Räddningsmission och deras arbete med att hjälpa utsatta.

Antalet hemlösa i Göteborg ökar, inte minst bland barnfamiljer. Totalt rör det sig om 1 600 människor som lever i akut hemlöshet, varav 600 av dessa är barn. Vissa tvingas till och med att sova utomhus under vinterns kalla nätter. Varje jul samlar Göteborgs Räddningsmission därför in pengar för att kunna hjälpa till med jourboende och mat.

– Genom att placera ut budskap som bland annat “För 140 kronor har du sett till att en hemlös får sova i en säng i natt” på parkbänkar runt om i stan vill vi belysa hur hemlösa har det i vinter. Och inte minst få folk att verkligen agera genom att skänka pengar till Göteborgs Räddningsmission och deras viktiga arbete, säger Ola Lundin, Art Director på reklambyrån Cordovan Communication som står bakom idé och koncept.

Så här års skänker många privatpersoner och företag pengar till välgörenhet. Vintern och julen är därför den viktigaste insamlingsperioden för Göteborgs Räddningsmission som arbetar med att motverka förhållanden i samhället som leder till utsatthet och utanförskap.

– Det mesta av vårt arbete utgår från vårt café på Vasagatan. Där serverar vi ca 600 frukostar varje vecka, erbjuder rena kläder, dusch och någon att prata med. Vi har också ett övernattningsboende, 35:an, på Linnégatan. Här kan man övernatta, få en varm dusch, lite kvällsmat och ett klädombyte, säger Joachim Lundell som är insamlingsansvarig på Göteborgs Räddningsmission.

För att få folk att skänka pengar till Göteborgs Räddningsmission syns nu även en informationskampanj på spårvagnar, i dagspress och sociala medier. Målet med satsningen är att få folk att swisha ett bidrag till 900 44 41 och på så sätt bidra till att en hemlös får till exempel mat eller sängplats. Bakom kampanjen står reklambyrån Cordovan Communication som arbetat med Göteborgs Räddningsmission som ett långsiktigt pro bono-uppdrag.

För mer information, vänligen kontakta:

Ola Lundin, Art Director på Cordovan Communication
Mail: ola.lundin@cordovan.se

Joachim Lundell, Insamlingschef på Göteborgs Räddningsmission.
Mobil: 0708-577 855
Mail: joachim.lundell@raddningsmissionen.se

• Västra Götaland

Cordovan Communication är en reklambyrå som skapar kanaloberoende reklam och kommunikation. På kontoret i Göteborg arbetar ca 25 medarbetare med en unik sammansättning av kompetenser. Allt från reklamkreatörer till experter på såväl PR som digitala medier.