YouTube-stjärnor ska engagera unga i gymnasievalet

För att engagera 15–16-åringar i gymnasievalet 2017 tar Kunskapsförbundet hjälp av två av Sveriges största influencers. I kampanjen på Instagram gör Therese Lindgren och Sam Nilsson Ezeh charader kopplade till Kunskapsförbundets gymnasieutbildningar. Bakom kampanjen står Cordovan Communication.

– Med kampanjen vill vi stärka Kunskapsförbundets skolors position och kommunicera deras fördelar gentemot de största konkurrenterna – friskolorna och andra kommunala gymnasieskolor. För att skapa engagemang bland niondeklassarna har vi satsat på influencer marketing med en annorlunda twist, säger Ola Lundin, Art Director på Cordovan Communication som tagit fram idé och kommunikationskoncept.

Kunskapsförbundet är en av Västsveriges största utbildningsaktörer och ansvarar för de tre kommunala gymnasieskolorna i Trollhättan och Vänersborg: Birger Sjöberggymnasiet, Magnus Åbergsgymnasiet och Nils Ericsonsgymnasiet. För att skapa content som engagerar 15–16-åringar samarbetar Kunskapsförbundet med YouTube-stjärnorna Therese Lindgren och Sam Nilsson Ezeh.

– Under november månad kommer Therese och jag att göra charader på yrken kopplade till olika gymnasieutbildningar. Filmerna kommer att släppas från Instagramkontot @charadparad varje vardag kl 16.00 och den som först gissar rätt yrke vinner biobiljetter. Bland annat kommer våra följare få se oss föreställa yrken som astronaut, reseledare och PT – vilket man på sikt kan bli om man pluggar på någon av Kunskapsförbundet skolor, säger Sam Nilsson Ezeh som ingår i nätverket Splay och har över 210 000 prenumeranter på sitt YouTube-konto 2chips1cola.

Huvudmålgruppen för kampanjen är samtliga niondeklassare i Trollhättan och Vänersborg vilket innebär ca 1 000 ungdomar. De tre första filmerna har hittills haft totalt haft över 23 000 visningar. Dessutom har Sam Nilsson Ezeh lagt ut en egen film om satsningen på sin YouTube-kanal som fått över 107 000 visningar. Kampanjen innefattar även reklamfilm, webb och annonsering.

– Med satsningen vill vi dels sätta fokus på gymnasievalet på ett lekfullt sätt och dels visa upp våra skolors stora bredd av utbildningar. Hos oss går det att studera allt från teknik och samhälle till turism, ekonomi och estetiska programmet. Med våra 15 olika gymnasieutbildningar har vi ett av regionens bredaste utbud, säger Linda Blom kommunikationschef på Kunskapsförbundet.

Arbetsgrupp på Cordovan:

AD: Ola Lundin
Planner/Copy: Anders Werngren
PR/Sociala medier: Lina Hultén
Projektledare: Mia Hallberg
Projektledare: Joakim Lundell
Systemutvecklare: Pär Gullberg
Digital AD: Antonio Magana
PR/Sociala medier: Johanna Wållgren

För mer information, kontakta:

Ola Lundin, Art Director Cordovan Communication
Mail: ola.lundin@cordovan.se

Linda Blom, kommunikationschef, Kunskapsförbundet
Mail: linda.blom@kunskapsforbundet.se

• 2chips1cola
  • sam nilsson ezeh
  • therese lindgren
  • charadparad
  • pr
  • cordovan communication

• Västra Götaland

Cordovan Communication är en integrerad byrå som skapar kanaloberoende reklam och kommunikation. På kontoret i Göteborg arbetar 30 medarbetare med en unik sammansättning av kompetenser. Allt från reklamkreatörer till experter på såväl PR som digitala medier. Gemensamt är en tro på att bra kommunikation skapar engagemang. Och engagemang baserat på kunskap, samarbete och starka idéer ger affärsnytta.